AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.817

Uppgradering (?) till DLS

Sida 2 av 2
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ok, får fråga snällt om man kanske får testa iaf.
Annars drar jag en ny lågnivå rätt genom kupén, less på detta nu!

Vill även passa på att tacka folke för att han delar med sig av sin kunskap både till mig och andra här på forumet! TACK!

///
Nicke
Robsarve
I bland är det CD´ns strömförsörjning som har problem med jordpotentialen (särkillt i BMW med batteriet bak) och då hjälper ett störfilter på strömsidan. Är det däremot potentialskillnader mellan steget och cd´ns jord som är boven i dramat så är en galvanisk avskiljare ett enkelt sätt att lösa det på.
Själv hade jag nog först gjort en grundlig koll för att bli säker på var problemets rot låg och attakerat det där. Detta eftersom jag inte gillar "skrot" i signalvägen...
Är det ett jordproblem så hade jag försökt hitta en bättre med hjälp av en voltmätare.
Potentialskillnader är det i regel alltid i i bilar med enpoligt elsystem och chassiet som återledare, annars finge huvudenhet, slutsteg osv sitta på en och samma plats, helst på isolerad platta och ansluten till en enda matning och jordpunkt. Antennen får ju dras iväg i vilket fall, men det finns galvaniska skiljare även för koaxialkabeln.
Skrot vet jag inte om det är i signalvägen, det finns ju kanske bättre och sämre audiotrafos att sätta in, iaf prismässigt..
Används ofta i studiosammanhang, det brukar bli rätt bra resultat på slutresultatet, CD:n osv ändå eller hur?
Funderar på mätning med voltmeter, menar du skillnaden i DC mellan två punkter på chassiet eller att mäta rippelströmmen från generatorn? Dom är ju skiljda och oberoende av varandra, det är rippelströmmarna som brukar ställa till det.

FP
Robsarve
Med potentialskillnader menar jag just skillnader i jordpotential, som du säger är det svårt att undgå.
Menar att mäta skillnader i DC mellan olika jordpunkter.

Finns säkert bättre och sämre trafos, och som jag sa funkar det säkert utmärkt.

Det är bara det att jag inte i någon av de bilar jag installerat i behövt ta till en sån.

Hur menar du att det är rippelströmmarna som ställer till det?
Jag tänker på den vinande störningen som uppstår pga rippel från generatorn, pga jordslingan som uppstår vid jordning på olika ställen och sedan sluts genom skärmen i lågnivåkabeln.
Det brukar uppföra sig olika i olika bilar, även av samma modell.

FP
Robsarve
Jo, det brukar finnas mycket som ställer till det, jordpunkter är en av dem. Andra är hur bra avstörningen är på strömsidan av CD-n (processorn/delningsfiltret et.c ), oturligt placerade passiva delningsfilter och cassiejordade komponenter.

I mycket få fall är det som sagt feldragna lågnivåkablar som ställer till det. Det jag brukar göra är att metodiskt försöka arbeta mig fram till var störningen kommer in och där försöka angripa den. I en e36 coupé visade det CD´n vars strömsida inte var tillräckligt avstörd. Men eftersom det är rippel, dvs en växelströmsstörning på likströmmen så är den ganska lätt att filtera bort med en större kondensator.
Javisst, så är det säkert, isf så försvinner ju inte störningen när man kopplar loss lågnivåkablage osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.