AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.819

Uppgradering (?) till DLS

Sida 1 av 2
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena

Måste skriva och beklaga mig lite...
Har nyss fått i mitt nya framsystem som består av DLS MS5 och ett CA40 slutsteg och funderar på om man ska byta tillbaks till orginal.

Man hör högt generatorljud på bägge sidor och när man byter låt på cd:n så liksom rasslar det till i högtalarna. Sedan tycker jag det låter skit mot för vad jag hade förväntat mig, orginalhögtalarna ligger inte långt efter!

Någon som har MS5:or som kan dela med sig lite av sina erfarenheter?

///
Nicke (nu fattig och utan ljud som går att lyssna på... )
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kom ihåg att högtalare återger det som de matas med, dvs skit in => skit ut. Generatorstörningarna och rassel vid låtbyte har absolut inget med högtalarna att göra.
Titta över kabeldragningen till steget och ställ in rätt gain på det så kommer du en bit på vägen med dina störningar.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Nä att generatorstörningar inte har nåt att göra med högtalarna det vet jag, blev bara så less på allt igårkväll...

Men ljudet i högtalarna tycker jag fortfarande är mycket sämre än jag väntat mig, har en JVC LH7RE mp3 stereo.

De där med "gain" på steget vet jag inte vad de är?

///
Nicke
Robsarve
Gainen är ingångskänslighetsratten på steget. Den skall inte stå för högt. Kolla oxå så du inte skruvat steget i plåt, då kan det bli lite sånt.
Med motorn avstängd så kan du kanske bedömma ljudet någorlunda gentimot original. Säkerligen har du en jordslinga mellan huvudenheten fram och slutstegets minus, kanske via monteringen mot plåt, men oavsett så får ju steget minus via sin matningskabel och problemet är ett faktum. En jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln brukar eliminera störningarna, finns hos billjudsförsäljaren.

FP
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Har hunnit testa lite mer idag och ljudet uppkommer först efter 5-10 minuters körning och förstärks när jag svänger !?

folke - så du tror att det förvinner om jag köper en jordavbrottsenhet, hur kopplar man in dom samt vad tror du dom kostar?

///
Nicke
Lustigt att det ändrar sig efter en tid och när du svänger. Nåt som hänger löst nånstans?
Jordavbrottsenhet kopplas enkelt in med vanliga RCA-kontakter på kabeln, antingen vid slutsteget eller vid stereon. Kan kosta från ett par hundringar och uppåt, du kan säkert få testa en hos en seriös handlare eller monteringsfirma.

FP
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hmm, jo grejorna i bakluckan har jag inte monterat klart än så det kan vara något av de som sitter löst.

Ska åka och höra med DLS gubbarna imorrn få se, är ju lite svårt att testa när man måste åka en sväng innan det börjar låta.
Vad gör en sån där jordavbrottsenhet föresten?

///
Nicke
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Glömde en grej...
Om det skulle vara så att lågnivåkabeln är dragen nära ström nånstans, klarar en jordavbrottsenhet att ta bort generatorljudet då oxå?
Inga problem, likström i bilar har inget växelfält, en klart överreklamerad risk. Det är nästan alltid jordslingor det handlar om vid störningar.

FP
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Så nu har jag dragit om kablarna en aning och även satt i bakhögtalarna, tycker det nu låter riktigt bra!

Men i ena bakhögtalaren hör jag fortfarande generatorljud,
var in och skulle
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ojdå vad hände där? Här kommer fortsättningen...
(nån som kan får gärna ta bort förra inlägget)

Så nu har jag dragit om kablarna en aning och även satt i bakhögtalarna, tycker det nu låter riktigt bra!

Men i ena bakhögtalaren hör jag fortfarande generatorljud,
var in och skulle köpa en sån där jordavbrottsenhet men dom fatta ingenting. Provade tre olika bilstereoaffärer och 2 hade inte en aning vad det var förnåt och den tredje kunde eventuellt kanske beställa ?!

Är de nå ovanliga specialgrejor eller nåt?

///
Nicke
Inget speciellt alls. BRL, MDS, Backes, m.fl har. Finns hos ELFA också.
Konstigt att dom inte vet vad detta är, i mina ögon förefaller de som mindre proffsiga isf. Även säljare bör ha en viss teknisk kännedom tycker man.

FP
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Ja det var på BRL dom ev. kunde fixa hem det, ska ut o jaga imorrn, har även märkt att det knastrar lite i bakhögtalarna när jag svänger vänster ?!?!?

Man får spela högt så hörs inte störningarna :)

///
Nicke
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Skakar lite liv i min gamla tråd igen...

Har nu dragit om lågnivå och bytt jordpunkt till steget men hör fortfarande generatorljud i 3 av 4 högtalare.

Folke - Är jordavbrottsenhet samma sak som störningsfilter för lågnivå? Ingen här i stan verkar fatta vad det är, vet du nån sida man kan beställa från?

///
Nicke
Konstigt, kanske ordet avskräckte? Prova med jordisolator.
Här är iaf en länk.
Länk
Backes, Elfa och Biltema har också

FP
Och den länken var givetvis död tyvärr... (Micro bildelar)
Men sök lite på nätet så hittar du säkert.

FP
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
OK, men är det samma sak som ett störningsfilter tror du?
Visst, om det sätts på lågnivåkabeln så är det samma sak.

FP
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Okej, ett sånt filter hade dom på ett ställe jag var på idag men han avrådde mig att köpa då det aldrig hjälpte enligt honom...

Tror jag lämnar in skiten för att få det fixat, orkar inte hålla på mer!
Det skall alltså vara en pryl med RCA-kontakter på in och utgång som enkelt pluggas in på lågnivåkabeln, antingen bak vid steget eller framme vid stereon. Det brukar vara mera plats vid steget.
Min erfarenhet är precis tvärtom, det hjälper nästan alltid.
Däremot "störningsfilter" i form av en klump som kopplas på inkommande strömkabel till stereon brukar sällan hjälpa så mycket.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.