AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.599

motorn hackar på låga varv. hjälp?

sc
637
schumi
e30 318is -90
jag kör en 318is 90'a.

när jag smyger iväg i låg fart på ettan eller tvåans växel så hackar motorn. så fort jag har kommit upp i kanske 40km/h så försvinner dessa krämpor helt. ifall jag drar den från lika lågt varv fast på fyran så hackar den inte.
den hackar heller aldrig när man varvar den. jag löder på 6000 varv dagligen på trean och fyran och det är aldrig några problem.

vad tror ni att detta kan bero på?

tändkablar? borde väl inte gå så bra på höga varv då heller?

skit i bensinfiltret? borde väl straffa sig genom hela registret?

vad tror ni?
Bmw ludde
tändstift
sc
637
schumi
e30 318is -90
just det ja. glömde skriva att tändstiften har jag också klurat på.

men det känns så konstigt att den går så bra just i alla intervall förutom på ettan och tvåan på låga varv. kan det verkligen vara tändstiften då?
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Högst sannolikt tändstiften.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Enklast är väl att byta stiften och se om det blir någon skillnad, är det länge sen du bytte senast??.
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag har kört bilen 1300 mil sens jag köpte den. har inte bytt stift. har ingen aning om när det gjorts innan heller.

den har hackat så där nu i typ två veckor. sen idag när jag var ute och åkte i regnet, då hackade den inte en enda gång. skumt.

hur som helst så får jag väl testa med att byta stift.
Woodman
Det går att åstadkomma stora skador på toppen om man ej har någon tidigare erfarenhet av att skruva...gängar man tex ett stift snett så medför det stora helt onödiga kostnader....
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Schumi: Är luftbälgen hel och utan sprickor??
Woodman
Har man kört en bil 1300 mil utan att kolla stift,mm,mm.
Då är man ej intresserad av bilar & motorer.
Därför är mitt råd till schumi att lämna in bilen på service istället
för att pilla sönder något av misstag.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Bempa.. japp den är hel.

Woodman.. jag har bytta alla oljor som man ska. hur man "kollar" ett tändstift vet jag inte. förutom att skruva ur det och titta på det så att det inte ser skumt ut. det har jag gjort vid ett tillfälle. att skruva dit tändstift klarar väl vem som helst. det skulle inte ens min mamma lämna in bilen för.

jag är grymt intresserad av bilar och motorer, men jag förstår inte varför man skall hålla på och skruva isär varenda grej under motorhuven så länge allt funkar..?
sc
637
schumi
e30 318is -90
nu ska jag gå ut och kolla stiften.

jag kollade i haynesboken och där fanns det bilder på tändstiften med olika beläggningar och förklaringar på vad de olika beläggningarna betyder.

i haynes stod det förövrigt att man ska kolla på stiften var 2000 mil och man skall byta dom var 4000 mil.
ant
Jag hade i ditt fall bytit tändstiften, då hade jag vetat att dom var bra och på så sätt kunna utesluta dem i en eventuell vidare felsökning.

==========
Min bil:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.