|
|
|
|---|---|
|
en kompis till mig har en e21'a 323i årsmodell 79. i den sitter den vanliga 323 motorn men motorn har ett tändsystem/insug/sprut från en 520 e28. så här ser situationen ut. tomgången varierar varje gång han startar bilen. allt från 200 till 1700 varv. han kan även få den att ändra på sig genom att gasa lite och sedan släppa gasen. då kan tomgången ha ändrat sig från tex 400 till 800 varv eller tvärtom. när han gasar på för fullt så drar den som en klocka upp till 6000 varv, sedan rycker den till, ja liksom dör för en kort stund, för att sedan fortsätta dra. detta tror jag själv kanske kan ha med någon slags fuelcut från 520 tändsystemet?? bilen går fett hela tiden. den drar bensin som fan utan att gå så bra som den borde. den skjuter även eld ur avgasröret rätt ofta (vilket i och för sig är jävligt läcker men..). vad tror ni att man kan göra för att få bort dessa fel? | |
| ingen som har några tips att komma med? | |
| Släng på originalsystemet igen... | |
| det finns inte kvar.. motorn köptes med 520'ins system på. | |
|
Hej... vem köpte han bilen av? färg? är den trimmad.. kan veta vad det är för bil..:-) *nyfiken* No Fear |
|
|
han köpte bilen av en kille som hette tony tror jag.. kanske kan va du.. för jag har för mig att det var något snack om att han kallade sig nofear på forumet.. den är lila. |
|
|
eller nej föresten.. nu blir jag lite osäker. bilen är lila nu men killen som har den köpte både en grön e21'a och en lila. motorn satt nog i den gröna från början och flyttades sedan över till den lila.. eller hur det nu var. och den är trimmad ja :) |
|
| Är alla givare och sånt samma på både 323an och 520n så borde det ju funka någorlunda. Men annars kanske det är dags att snoka upp ett originalsystem ifall det inte har fungerat tidigare med 520-system. | |
|
tidigare har det tydligen funkat bra som fan med detta system. typ 210 hk i motorn och ett jäkla drag. fast då satt det ett extraktorrör på den. tror ni att det kan göra hela skillnaden? hur som helst så har killen som äger bilen ett extraktorrör pågång så då får vi se om det blir bättre när han sätter dit det. |
|
| Ok, hade bågon sagt till mig att en 323a går som fan och har 210hk så hade jag reagerat. | |
|
Extraktorröret lär inte påverka nåt av felen du nämner ovan. Kiip Spiiding! |
|
Hello Nasty! |
Kolla tempgivare, med tanke på att den drar mycket soppa. Att den dör vid 600rpm. kan ju bero på precis som du skriver, men även att pumpen är dålig eller något liknande. Sitter det luftmängdmätare mm. så är det bara att börja kolla igenom sakerna så kommer nog felet fram snart. Mvh/Henrik |
|
ok beror inte på extraktorröret alltså. hur kollar man ifall en tempgivare är trasig. syns det med rena ögat eller måste man mäta på något sätt? jag har precis inhandlat en voltmätare så då kanske man kan få användning för den. kan det verkligen vara pumpen som är dålig då den dör för en kort stund vid 6000, för att sedan dra vidare till 7000? ska kolla lite på luftmängdmätaren... har för mig att han som äger bilen sa att spjället i luftmängdmätaren var lite sissådär på något sätt. |
|
|
He he.. Ägaren kliver in.. Tack för hjälpen Schumi! Måste skaffa internet snart!! Mr NoFear har alldeles rätt i sin gissning!!! :-) Den var grön (och rostbrun.. *S*) när jag köpte den av dig för några år sen i lerpölen den stod i. Har varit riktigt slö sen jag fick den genom besiktningen för ett år sen och har inte gjort klart den riktigt.. Hittade ganska stora hål i några luftslangar efter luftmängdmätaren så det var lätt fixat. Har spänt fjädern i lmängdm för att jämna till tomgången men det var ju innan jag såg hålen i slangarna så en inställning däri krävs nog igen. Återstår att se om det hjälper eller om annat krävs. Ska nog plocka isär och rengöra lite här och där.. Var ju ett tag sen.. Dags för turbo i iS:n snart Schumi? Eller blir det soppa till bågen för hela slanten?? he he! |
|
|
Floke: Om du spänner fjädern i luftmängdmätaren --> Kortare spridartider --> mindre bränsle. ///air, BMW Club Finland #2150 MSN: luften@hotmail.com 325:an -> Länk |
|
| Floke.. nog ska det byggas turbo snart men just nu går det en del soppapengar till hojen. är så förbannat kul att köra sporthoj :) | |
changco |
det kan vara att det blir ett tryck i tomgångsmotorn, så hade tog bort tomgångsmotorn och rengjorde den, men att den drar mycket bensin, kan bero på lambasonden...när jag kollar det fungera min som den skulle... |
|
Hög förbrukning skjuter i avgas låter som en del oförbränd soppa går igenom,, Hög tomgång... Känns det inte som två fel:1. högtomgång av tjuvluft.... 2. tändsystemet lägger av eller så får den för mycket soppa.. Men utan att känna motorn är det svårt... Hmm länge sedan jag var aktiv under huven, mycket nya system..... Länk |
|
|
hur fixar man tomgångsmotorn??? aldrig hört talas om den.. Är en riktig amatör... Har pillat lite på luftmängdmätarn. Vad gör skruven som sitter i ett hål där slangen går in i motorn?? Skruvade upp den en hel del och då blev tomgången jämnare och kunde då släppa tebax fjädern lite.. Har den något med CO-halten att göra? Hade lite märkliga avgasvärden på besiktningen. CO-halten var oläsbar bla. Vad har CO-halten att göra med hur motorn uppför sig?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.