|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft problem med ett knackande och rasslande ljud i min E38-740 ett tag. Jag tog en bit trädgårdsslang och lyssnade och knacket kommer på vänstersida och hörs tydligast i framkanten på ventilkåpan vid locket för minuspolen.(lyftarna tickar bara lite diskret i bakrunden ) Det knackar inget dom första 30 sekunderna vid start men det blir värre tills motorn nått arbetstemperatur och sedan när motorn är varm så avtar sedan något men finns hela tiden i bakrunden. Tomgången är också låg och lite orolig, så jag har bytt stift, olja, vevhusventilationen utan framgång, kan det vara kamkedjan eller någon sträckare som jäklas och vad kostar det att fixa på BMW-verkstad tro ?? Bilen har rullat 18500mil. | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Åk till en BMW-verkstad och be någon lyssna på det. Det blir garanterat billigare att kolla upp det ordentligt först. Om det skulle vara kamkedjan så kan det kosta massor då kedjan kuggar över/går av. Att byta kedja går väl på från 8000 kr hos icke aukt verkstad och uppåt. Motorrenovering är dock garanterat dyrare... Så börja med att låta någon kunnig lyssna på bilen. /Mattias |
|
Följande har jag skrivit tidigare i forumet utan att ha fått något svar. Kommer du fram till något så vore jag hemskt tacksam om du hörde av dig. --------- Inlägg:2002-03-07 Hej! Jag har ett klapprande(tickande) ljud ifrån väster motorhalva. Ljudet uppkommer framför allt om man varvar upp till 2000 varv/min och därefter släpper gasen. Det går även att framkalla oljudet vid konstant varv på c a 1700 varv/min. Oljudet har varit konstant i c a 1000 mil d v s så länge jag har ägt bilen. Följande åtgärder har vidtagits: 1. Alla drev och kedjor(+sträckare) är bytta 2. Alla ventillyftare på vänster sida är bytta 3. Oljepump är bytt 4. Alla ventil- och ramlager är bytta 5. Avgas ventiler + en jävla massa annat är undersökt 6. Minst 8 BMW-mekaniker har skruvat på bilen!!! 7. Ingen vet vad oljudet beror på. 8. Bilen står just nu hos Jarl's bilservice(har gjort det sedan den 3 dec 01 !!!!) 9. Jarl har kommit fram till att oljetrycket varierar mellan 1.0 och 2.5 bar vid konstant varvtal c a 1500 varv/min. Detta gör att kedjestäckaren far ut och in vilket resulterar i detta oljud. 10. Sista åtgärd hos Jarl är att kolla kolvbultarna, sedan har de kollat allt.(enligt Jarl). Jag har hittat en Technical Bulletin(avser M62) som beskriver mitt problem exakt. Denna bulletin säger att man behöver byta alla vevaxel- och ramlager för att bli av med oljudet. Detta är gjort men ljudet är kvar. Bulletinen säger även att BMW har meddelat att detta inte påverkar bilens driftsäkerhet och att det är ett fabrikationsfel som endast åtgärdas inom garantitiden. FINNS DET NÅGON SOM HAR NÅGOT TIPS OM VAD DET KAN VARA ELLER VAR JAG KAN VÄNDA MIG FÖR ATT FÅ HJÄLP? MVH /Henrik Ps. Det är en superbil men jag hatar oljud! Inlägg 2002-11-12 Ingen som har något tips. Jag hämtade bilen i Juni 2002 hos Jarl's bilservice. Fortfarande efter 7 månaders felsökning fanns ljudet kvar. De sa att det fanns ett märke(?) i cylinder 1 vilket resulterade i ett klapprande ljud. Vidare så sa man att cylinder 1 hade sprutats med en metall(beror på att det inte finns något cylinderfoder att byta ut) och att metallskiktet skulle "slitas in" och därmed ljudet försvinna. Nu 5 månader och 700 mil senare är fortfarande samma JÄVLA oljud kvar. Intressant att tillägga är att om jag kör riktigt hårt ett par minuter så minskar oljudet betydligt. Finns det någon BMW-guru? Inlägg 2002-11-13 Jag har själv fått betala c a 7000 kr och varit av med bilen i c a 9 månader totalt. Bilen har varit hos en verkstad(minst) i tyskland, Autosport och Förenade bil i Malmö och till sist 7 månader hos Jarl's bilservice i Helsingborg. Man har bytt allt som skulle kunna generera detta ljud. Det finns inga skador eller förslitningar på övriga delar i motorn. Uppskattad renoveringskostnad är c a 60 000 kr. Bilen går mycket bra och tilläggas kan att jag fått 1 års "reperations"-garanti av Jarl. Enligt honom så har jag i princip numera en helrenoverad motor. Många hade nog aldrig lagt märke eller brytt sig om oljudet men jag hatar det. Det hörs nästan aldrig inifrån kupe'n. Nu skall min sambo få tjänstebil så vagnen är till salu. Bilen är i superskick. Hör av er om ni är intresserade. Om någon vill veta exakt vad som är gjort med motorn hänvisar jag till Jarl som jag anser är den mest kompetenta BMW-mekaniker jag stött på. |
|
|
Hej Henrik Holmqvist ! Det du beskriver är nästan till 99% identiskt med fenomenet i min bil, och jag kan säga att detta är min 4:e E39 -740 och dom andra har inte låtit så här överhuvudtaget,ok dom hade inte mer än 8000-16000 mil på mätarna. Jag kan säga att jag provat med alla oljor av alla sorter även hällt i Omega 917 invändig motortvätt och Omega 909 för att binda oljan bättre vid varm metall. Det enda min bil tystnar av verkar vara Valvolines Maxlife 10-40 ,men det tar ca 200 mil, men tilläggas ska att lite av oljudet finns kvar ändå,fast tystare men det är ju inte kul att åka runt med ! Jag var inne på BMW idag och dom sade att det kunde vara nedre remskivan vid vevaxeln som var lös, dom sade att dom haft många v8-or med detta fel och det skulle generera massa konstiga ljud, och även påverka gången på motorn till det sämre. Skulle BMW byta kedjan, byter dom drev och sträckare samtidigt för det ingår i satsen och det skulle kosta ca 30 000:- inkl moms. En annan oberoende BMW verkstad sade att det är lyftarna som behöver bytas, inget snack om saken, och enligt dom och det skulle kosta 15800:- ink moms och ett oljebyte. Man vet varken ut eller in, är det lönt att hålla på och kosta på eller ska man köra tills det rasar ?? Have a nice day :-) |
|
|
oops!!! jag skrev fel av bara farten, den skulle vara min 4:e E38:a och inte E39:a. |
|
|
Hmm....fler som har V8 rassel... Jag skrev i en annan tråd om min E32 med rassel,men fick till svar att det kunde vara en kamkedjesträckare som är slut, eller en uttöjd kedja. Jag lät BMW verkstad kolla på den som då gjorde en invändig motortvätt och hällde i en Omega tillsats i fall att det skulle ligga till så att en lyftare skulle kärva. En "expert" sa att oljepumpen kunde vara lös och därmed gav ifrån sig ett liknande ljud. Men,men.. Skitkul med rassel när man nu ska sälja bilen också... :( |
|
| Hade ett jäkla slammer (inte riktigt rassel-ljud) från min V12a, det var vattenpumpen. | |
|
Rassel främst på V8:or, kan bero på att inner/ytterröret i främrerör på avgassystemet, precis där det ansluter till grenrör har lossnat och ger ett rasslande ljud. Tydligen ett vanligt problem som jag själv fått erfara på vänster sida på min fd.740-E32. Felet fixades av min lokala BMW-Mek. (BIL&MOTORTEKNIK, Huddinge) som via ett mindre antal borrade hål förankrade inner och ytterrör mot varandra med svets. Jag var också inne på att det kunde vara kjedjan på min då ljudet tycktes komma från detta område (svår lokaliserat), men hade tur att det bara var avgassystemet. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.