|
|
|
|---|---|
| Tänkte slänga ut navin ur E46:an å i med lite roligare stereo. (Navi me lilla displayen.) Men när man undersöker anslutningarna är det lite tunt. Liten kontakt med 12 ministift. Stämmer inte alls me ISO kontakten. Nån som vet om det finns ISO till denna eller behövs ett kopplingsschema å göra egen? | |
|
Det finns en del info på www.bmwtips.com, visserligen mest om 5-serien men kan tänkas att kontakter osv är samma trots allt. FP |
|
| Tackar! Det finns faktiskt inte ens en antenn anslutning? Kan det vara så att finns nån "box" med anslutningar före själva huvudenheten? | |
|
Hm. Du menar själva stereon (radiodelen osv). På bilar med navi sitter den väl bak i skuffen, antennen går därför dit. Det du tar bort framme i konsollen är bara manöverdelen, bildskärmen osv. FP |
|
| Oki! Japp, radiodelen där framme. Går allt, så som högtalare osv, bak i skuffen? Eller har jag någon som helst nytta av den anslutningen som går till radiodelen? | |
|
Radiodelen där bak menar du? FP |
|
| Vet Du vad som är anslutet till "boxen?" i skuffen och vad som är anslutet till "radiodelen" i fram? Hittade ett kopplingsschema för vad jag tror är samma kontakt som jag har på sidan Du hänvisade till. Enl den skulle jag ha högtalarna via den kontakten, till radiodelen fram, har inte hunnit kolla det men jag är inte säker på att den stämmer. Tycker att jag borde ha en del för navin, växlaren och färddatorn in där istället? | |
|
Jag är inte helt bekant med just din bilmodell, men troligen är det samma koncept i de flesta. På bilar utan navi (stor display) sitter radiodelen tillsammans med bandare eller CD-spelare framme i mittkonsollen. Displayerna för radiostationer, CD-text mm kan vara av huvudsakligen två modeller beroende på business eller revere modell (med eller utan MID-panel). Antennkabel och högtalarkablar går alla till mittkonsollen fram i bilen Om bilen dessutom har utbyggd stereo i ett eller flera steg med original extra slusteg, flera högtalare osv så går högtalarkablarna till steget och delningsfiltret som sitter bak i skuffen. Om bilen är navi och/eller TV-utrustad med bildskärm i mittkonsollen så sitter all utrustning bak i skuffen, alla kablar utgår då härifrån. Undantaget möjligen navi av "piltyp" som kan sitta inbyggd i stereon och använda dennas display. Hoppas detta förklarar lite om burkarnas placering. Många misstar sig på att displayer osv fram i bilen där radiostationer mm visas innebär att radion måste sitta där också, så är det inte. FP |
|
| Jag tackar för denna eminenta redogörelse. Jag har varianten med navi av "pil-typ", alltså den med liten display tillsammans med bandare fram å växlare bak. Men jag får börja röja lite å se vad som finns i skuffen eller om det är draget till mittkonsolen. Har iaf bytt så jag kör Ipac:en som navigator ist. Funkar grymt bra å mycke trevligare look. Tack för hjälpen! | |
|
Isf har du radion och även antennen också där framme skulle jag tro. FP |
|
| Nu så! Hittade hela kitet i skuffen. Tillsammans med växlaren och navigator-delen. Iso kontakten passade rakt på. Får ifs skarva den eftersom den ska tvärs igenom bilen, men ändå. Antennen fanns även den där, så d blir nån form av förlängare på den... om det funkar? Fast självklart började jag leta fram. Så nu vet jag hur man demonterar och monterar konsollen hela vägen fram... ;-) | |
|
Förlängningskablar för bilantenner finns, men köp helst på ett ställe där man vet vad det handlar om. Troligen lyssnar du inte så mycket på AM men det finns varianter på kablar, särskilt vad gäller kapacitansen i kabeln vilket påverkar AM-mottagningen. Många stereo är dock inte så känsliga för detta, köp och installera det bör inte vålla några probs. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.