|
|
|
|---|---|
| Har en E32 med autolåda. Jag undrar över sportläge, i detta läge så växlar inte lådan upp till 4:an, ska det va så? | |
| I tillräckligt hög fart så gör den väl det? Grejen med sportläget är ju att lådan låter motorn varva mer innan den växlar upp. Men om du ligger på jämn gas i 120km/h så borde den väll lägga i 4:an? Eller gör de inte det? Jag vet inte. Det ända jag vet är att jag har åkt med i en 750iA-92 som växlade ner i 235km/h (enligt mätaren) vid plattan i mattan. Detta tyckte jag var tufft. Det sitter väl en fyrstegs låda i en 750iA-92? | |
| Jag tror att det ska vara så... I min (E34, 540iA m. automatlåda) så lägger den heller aldrig i högsta växeln i sportläget och enligt manualen ska det vara så. Sportläget är alltså inget att ha i konstant på motorväg... :-) | |
|
Det ska vara så, den växlar inte upp till 4:an, inte ens om du kör plattan i mattan och håller så hela tiden, du måste trycka i E-läget. Har åkt i en 735i -88 som går på sporten till 225km/h, sedan måste man manuellt lägga i E-läget annars fortsätter den inte längre, inte bra att ligga för länge med sporten i sådanna hastigheter, varvar ganska rejält kan ja lova. //Schnitzer |
|
sebbe_bmw |
Min växlar ner vid 220... och pappas 740iA -96 lägger inte i femman vid toppfarts begrängsningen. |
pjotor |
Lika bra att ligga på ekonomi då, för om man gör en kickdown då så går den automatiskt över till sport. |
nicklas |
har en 735-91 växlar till fyran vid 180 i sportläge. |
| Är du, pjotor, verkligen säker på att den automatiskt går över till Sportläge när man gör kickdown, jag tycker den (540iA) känns betydligt piggare med S läge även om man gör kickdown. | |
325Ci |
Anders Alj: tycker som dig. kickdown me min 325Cia e rappare med sportläget i än me den vanliga. |
|
På min går 4:an i, men lockupen går aldrig i på sportläget... Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
|
740 e32 92 Spärr vid 240. Axa upp till 240 med kickdown...släpper lite på gasen och 5:an glider in mmmmmmm, motorn snurrar 4600 v/m mysigt... TB740 E32 740 92 E38 740 94 MB 300 SE 87(byter kam) +11 R.I.P. |
|
|
pjotor: Jag tror att du har fel. Om lådan hoppar över från E till S vid kickdown, då försvinner ju funktionen med lägesväljaren. Min brors 525 tdsa -93 är iallafall betydligt piggare på S-läget än E-läget. |
|
|
Pjotor har rätt angående S & E. Ekonomiläget upphävs för att säkerhetställa omkörningar. (Tänk om lådan inte växlar ned!!) 265/35/18 |
|
|
Jag är absolut ingen expert på automatlådor, men jag tycker att det låter konstigt. Fungerar inte kickdown så att den växlar ner till den växel där det finns mest effekt att hämta? Om den då inte växlar ned så borde väl det betyda att man ligger på bästa växeln eller?? |
|
|
Visst gör den det Berg 35, Det är stor skillnad på E och S läge. Ännu roligare blir det med en trimbox, något jag varmt rekommenderar alla dieselräcers. Era TDS-bilar är värda det. Rickard |
|
|
Som sagt, jag är ingen expert men, jag tycker att det låter rimligt att det fungerar på det viset. Någon som med säkerhet vet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.