|
|
|
|---|---|
Franke |
Tjena! Var kan man hitta ritningar till garett gt40 och holset hx40. Avgasflänsen är det jag vill ha ritningar på. Mvh Danne |
Franke |
Tillägger att jag menar inloppet till turbon. Mvh Danne |
|
En del info. Länk spar till en.... Länk |
|
|
En del till, sid 21. Länk tänk på att det kan vara Tum. Kanske inte alla svar men en del spar till en.... Länk |
|
Franke |
LNBT: Precis vad jag letade efter! =) Tack så mycket för hjälpen!! Mvh Danne |
| Hvilket verktøy måsta man bruka får att få flänserna plana? Holder det med å bruka en standard planslipare? | |
| Och hur tjocka bør flänserna vara? | |
|
Snabbast o smidigast är att fräsa av dom för å slipa med en planslip o slippapper kommer att göra dig gammal o gråhårig...... Jag brukar utgå från 10 mm så har man lite att ta av vid planing Har inte behövt ta mer än några tiondelar som mest hittils så det beror lite på hur noga man är med att fästa upp dom mot nåt stabilt under tiden man svetsar. /Per |
|
|
Hepp................. Kan få köpa flänsar av mig annars.......... Fläns mot toppen till en 6:a 400:- mot turbo de som går åt 200:- "KIT" 500:- //Jesper |
|
| Jevlar: Hvilket verktøy skal jag bruka for att fräsa flänserna plana då? Och va gjør du når du fästar upp dom mot nåt stabilt? | |
|
Om man punktar fast plattan i en balkbit eller annan stadig profil under tiden man helsvetsar så brukar det inte slå sig mycket alls. Om man trots allt behöver plana av är det enklaste att gå till nån lokal firma med fräsmaskin o be snällt om hjälp. /Per |
|
|
Jevlar: Okey! plattan = flänsen til toppen?? Var på flänsen skal jag punkta fast profilen, på sidan, under?? Jag e Normann så kan er inte så stødig i Svensk desverre:) Hvilket verktyg brukar du når du fräsar av flänserna? |
|
| upp:) | |
Franke |
sperstad: om du skruvar fast flänsen (plattan) på ett topplock, så går det nog rätt så bra att svetsa utan att fläsen slår sej och blir sned. När man svetsar så är det bra om man svetsar diagonalt för att undvika att det slår sej. (att plattan blir sned) |
|
Franke: Takk! Hur mycket må man som regel fräsa av en turbofläns for att den blir plan? Hur mycket tar en planmaskin? |
|
Franke |
sperstad: Om du sätter fast flänsen bra innan du svetsar så behöver du nog inte planslipa eller fräsa den efteråt. Om du ändå har tillgång till en planslipmaskin kan du slipa den i alla fall om du vill. Men det borde inte behövas. |
| Franke: Okey..takk! Hur mycket sliper en planmaskin bort i forhold til en fräsmaskin? | |
Franke |
sperstad: I dom planslipmaskinerna jag använt har jag högst tagit ner 0.03mm åt gången medans man kan fräsa bort flera mm i en fräsmaskin per gång. En planslip har en slipsten och en fräs ett fräsverktyg med hårdmetallplattor eller en fräs i snabbstål.Vilket gör att man kan ta bort mera material åt gången med en fräs. Du kan ta bort lika mycket material med en planslip men det tar betydligt längre tid. |
| Takk for bra svar Franke!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.