|
|
|
|---|---|
|
Jag måste kolla med er om jag tänker rätt. Om jag svänger på ratten i min nya E60 med 20 grader i låg fart, då svänger hjulen med en viss vinkel, kanske 1 grad. Om jag ökar farten och fortfarande håller ratten i 20 graders vinkel kommer utväxlingen att ändras och bli snabbare. Om jag i den höga farten vrider tillbaka ratten med 20 grader så att jag har ratten "rakt fram" kommer ju hjulen inte stå rakt fram eftersom utväxlingen har ändrats. Hjulen kommer ju då att ha vridits förbi nolläget och bilen börjar svänga åt andra hållet. Stämmer detta? Givetvis är detta löst på något sätt men tanken är ju intressant. Mvh Tomas | |
|
Nu blev det fel, utväxlingen blir långsammare i högre fart men då är fortfarande hjulen inte rakt fram, eller? Mvh Tomas |
|
|
Är det så krångligt egentligen? När du accelererar iväg vrids hjulen upp lite (tex till en halv grad), medan ratten står till. När du sen vrider tillbaka ratten dina 20 grader betyder detta (pga den ändrade utväxlingen) att den resterande halvan av ditt hjulutslag rätas ut. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Då kommer ju bilen styra själv utan att man rör på ratten? Är detta möjligt att det fungerar på det sättet? Det skall bli intressant att prova denna styrning. Mvh Tomas |
|
|
Håller med om att det ska bli intressant att prova denna skapelse. Till och med så att Robert Collin gav köregenskaperna 5 plus, trots att bilen är bakhjulsdriven... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Systemet är säkert intelligentare än så. Vid fartökning med visst rattutslag så ändras inte utväxlingen, ratten måste stå i mittläget en viss tid först, ingen risk för problem tror jag. FP |
|
|
Folke: tror du verkligen inte att det kommer vara problem med detta system? Nu har jag inte läst så ingående om detta system men är det fullt elektroniskt system. I så fall skulle man ju kunna bygga in kompensation mot sidvindar, för stora rattrörelser från föraren, ... Mvh /NP |
|
|
Är det bara jag som tycker detta verkar vansinnigt? Vem vill behöva göra "Stora rattutslag" i höga hastigheter för att bilen ska svänga? Kan tänka mig att det kan vara mysigt att slippa vrida flera varv på en serpentinväg ngnstans, men när jag blåser på i 200+ ja då ska tamigfasen styrningen vara helt exakt, så som jag upplever den på min bil och i ännu större grad ppå farsans 528i från 97. Då hette det vist "Pinpoint steering". Eller har jag missuppfattat det här med det nya eller? *BAWORAK* |
|
|
Prova och nys vid ratten i 200+ på en direktstyrd bil, så förstår du varför systemet kommit till. Systemet är mekaniskt (planetväxel), man kan inte bli av med styrfunktionen (inte steer by wire) osv vid ev. haveri. men det styrs av ett sofistikerat elektroniskt system. Jag tror ingen vill byta tillbaka när de provat detta, som att gå från vanlig styrning till servo. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.