AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
969

Hjälp! Jag råkade ha i för mkt olja.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag stod och drömde lite när jag fyllde på olja. När man tittar på stickan när bilen är varm så ligger nivån 2-3 mm över max.

Är det ngn fara? Skall jag låta bli och köra tills jag har tömt ut lite eller kan jag lungt köra på?

"Snälla! Bromsa!"
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
töm ur oljan...
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
2-3 mm över max spelar ingen roll alls... liksom ej heller 5 eller 10 mm gör, är det för mycket olja (inom rimliga gränser) så tar den sig bara ut på ett eller annat sätt...
Aldric
Blyfot = högre oljeförbrukning, så nu kan du slå två flugor i en smäll :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Att den kan pressas ut förstår jag. Frågan är bara vart? Kan inte t.ex topplockspackningen "tryckas" sönder?

"Snälla! Bromsa!"
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Ingen fara alls om det bara är 2-3mm, det försvinner ut via den vanliga förbrukningen... topplockspackningen utsätts garanterat inte för något övertryck...
Ja
760
JanF
530i-93
Njae....

Det är väl inte så att det blir övertyck i motorn av för mycket olja.

Det som kan hända är att nivån blir så hög att vevaxeln "tar i" oljan om den når upp så högt. Det kan bromsa och vispa runt en hel del i tråg och block.

Hur nära det är vet jag inte riktigt men viss marginal finns ju.
Jag hade 5-6 mm för mycket i min förra bil (525-92) och på BMW sa dom att det inte var nån fara alls. Gäller naturligtvis för din oxo. Bara att tuta och köra :-)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har man alldeles för mycket olja i så kan ju packboxarna ta stryk pga av övertryck.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
per_j82

Definiera "med alldeles för mycket olja ". Hur mkt är det? 1dl, 2dl eller 3dl?

"Snälla! Bromsa!"
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Instämmer med Osprey, upp till 10mm är givetvis ingen fara, finns marginal för det.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det blir inget övertryck i motorn på grund av för mycket olja, oljepumpen pumpar ju med samma hastighet ändå. Däremot kommer oljan att vispas omkring som JanF säger om man har mycket mer olja än vad det ska vara. Upp till en liter för mycket är nog ingen fara.

Packboxarna påverkas inte nämvärt, annat än att det förmodligen kan läcka lite olja genom dem om de ligger under oljenivån. De packboxar som är intressantast i sammanhanget är de som sitter i ändarna av vevaxeln, de är gjorde för att täta mot oljestänk, men inte för att klara av att konstant ligga under oljenivån. Men enda resultatet borde vara att det läcker lite genom dem, tills dess att oljenivån anpassat sig.

Däremot skulle jag tro att man kan få riktiga problem om oljan når så högt att den når undersidan av kolvtopparna, men då är vi inne på helt andra mängder. Det behövs gissningsvis minst 5 liter extra för att man ska uppnå detta och då får man skylla sig själv...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Så lite över max är ingen fara när man pratar mm så rör det sig om kapsyler.Det blir värre fall om min ligger på halvliter o uppåt då är det fara med tex igengläggade stift ,oljeläckor, sprängda packboxar.Hade en lastbil som vid service alltid fick 5liter över max trots att jag påtalade detta så hände det varje service.Vad hände med motorn ,i princip alla packboxar inkl bakre mot kpl vände på sig eller blev blåsta.Lägligt nog för v....o så hade precis garantin gått ut när man tog upp det här.

kävlingepågen sug ur lite om du har svårt o sova.

mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.