|
|
|
|---|---|
|
Är/var dubbla rutor "option" på 7-serien 92 ? Är det "bara" för att få det tystare i bilen som det är bra ? A | |
| Vet att på Scania finns det som tillval, dom framhåller lägre ljud, mindre ljusgenomsläpp och bättre isolering mot kyla och värme som egenskaper varför man ska välja dubbelglaset i sidorutorna. | |
| Jag är nästan säker på att det var extragrejer...jag har det på min & upplever bilen tystare samt "imfri"...har jag inte fel så är det dubbla rutor även fram & bak...men kan ha fel....sidorutorna är väl ca 2cm tjocka.... | |
|
Där har du fel, det är bara sidorutorna som är dubbla. Men visst gör det mycket på ljudet.... Peo |
|
|
..hörde av en glasmästare att framrutor alltid är dubbla Stoffe |
|
|
Framrutor är dubbla i sin grundkonstruktion då de är laminerade för att undvika splitter när de går sönder. Sen är väl de två lagren lite tunnare istället. Infinity_74: 2 CM!!!!! de rutorna är ju inte bara dubbla de är väl 5-6 dubbla. Säker på att du inte har en skottsäker bil? Dubbla rutor ger bättre ljudisolering och även bättre isolering mot värme/kyla. Det kostar dock lite på bränsleförbrukning och prestanda, men det är marginellt |
|
| Hubbe325....jag har ju inte mätt tjockleken men dom är JÄTTEtjocka....+ att det går svart rand runt rutan=inte så snyggt kanske om man har rutan nerhissad men,men.... | |
|
Pesk:är du 100% att fram & bak inte är dubbla eller tjockare än i en bil med vanliga rutor? Har du dubbla i din bil också? |
|
|
Hej! Håller precis på att demontera en 750 med dubbla rutor och på den så är det vanliga rutor fram och bak. Så har det även varit på de tidigare jag demonerat med dubbla rutor. Så som du beskriver dem med en svart rand i så är det nog vanliga rutor. Om det skulle varit en pansarbil så skulle detta ha märkts då denna bil väger över 3 ton. mvh Per Edvinson Euro Car Parts |
|
|
Ja, jag har dubbla rutor, men det är "vanliga" rutor fram o bak. Detta är jag 100% på, för jag lagade ett stenskott och sa då till glaskillen, det är dubbel glas, men han visade när han borrade rutan, att det är en vanlig laminatruta....vanlig o vanlig förresten, den är ju el-uppvärmd...... Peo |
|
| Men är rutorna verkligen så tjocka som 2 cm, låter helt otroligt, 2 cm är ju lika tjockt som min tumme. Bilen borde väga bly | |
|
Det är nog lite i överkant....men 15mm, är dom nog. Annars mät din egen ruta...å dubbla=svaret :-) Peo |
|
|
tvivlar starkt på att bilrutor är 7,5mm tjocka. Kanske 5mm. Men jag ska ta med mig skjutmåttet ut, jag kan ju ha fel. |
|
|
Du vet hur det Hubbe...alla "grabbar" tror ju att allt är grovt o långt. Men jag var nere på parkeringen och "mätte".... och blev besviken, igen, den var ju mindre och tunnare.... 10mm, för att vara exakt....:-)) Peo |
|
|
1cm tjocka rutor är inte fy skam, isolerar nog bra mot ljud. Har en vän som boe trafikstört, där byttes ena glaset i dubbelglasfönstren ut mot 8mm glas, dämpade enormt mycket. vanligt fönsterglas är 3-4mm beroende på storlek, därför tyckte jag att 20 lät lite väl fett...... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.