|
|
|
|---|---|
sebbe |
Hej.............. Vet nån var man kan köpa/efterbeställa ett syntetiskt sämskskinn.....Det måste va större än mitt nuvarande på 50x65cm, som e köpt på mekonomen"turtle" i en plastburk |
|
Tja! Är det minsta rädd om din lack och vill undvika ytrepor högtrycksblåser du din bil torr än använder sämskinn. Fy f**n vad jag ångrar att jag en gång tidigare använde sämskinn till att torka bilen och orsakade en massa miskroskopiska ytrepor som drev mig till vanvettet. En polering och Ditec-behandling fixade dock det mesta. Undvik som sagt all form av mekanisk kontakt mot lackytan, bara ett tips. MVH /D |
|
|
Tja! Är du det minsta rädd om din lack och vill undvika ytrepor högtrycksblåser du din bil torr än använder sämskinn. Fy f**n vad jag ångrar att jag en gång tidigare använde sämskinn till att torka bilen och orsakade en massa miskroskopiska ytrepor som drev mig till vanvettet. En polering och Ditec-behandling fixade dock det mesta. Undvik som sagt all form av mekanisk kontakt mot lackytan, bara ett tips. MVH /D |
|
|
Man bör vara medveten om att hastigheten på utrusande luft från ett tryckluftmunstycke närmar sig ljudhastigheten, och många hundra km/h även en bit ifrån. Jag skulle vara försiktig...Även små dammkorn och partiklar väger en del vid denna hastighet, enkelt att räkna ut vad om händer när dessa "smeker" lackytan. Väl rengjorda sämskskinn har aldrig spelat mig några spratt, gummiskrapor däremot eftersom de har högre punktbelastning i kontaktytan mot lacken. FP |
|
|
Folke>>>>tipset med autobahnavtorkning eller mha högtrycksluft har jag fått av en mycket seriös bilvårdsfirma där jag utförde lacksyddsbehandlingen och eftersom de varit så duktiga med min bil och fått bort så gott som alla tvättrepor som orsakats av sämskinn (har varit YTTERST NOGA med att hålla den ren och fri från smuts) så tänker jag att använda den tidigare nämnda metoden. Har gjort det i snart 4 månader och har inte fått den minsta repa på lacken, och jag har nu hunnit med att tvätta bettan åtskilliga gånger. Har man varit noga med avfettning innan schamponering och spolat av bilen underifrån och upp så är risken minimal att man har några sandkorn kvar alls. Talar ur egen erfarenhet då jag vid det här laget testat alla möjliga torkmetoder och jag kommer ALDRIG mer att använda sämskinn på en mörk lack, NEVER EVER. Ni andra väljer själva hur ni vill vårda era ögonstenar. MVH /D |
|
|
Helt OK, men det ÄR lite skillnad på vinden vid autobahnhastighet och tryckluften ur munstycket. Betvivlar inte att du med den noggranna behandligen når ett bra resultat, men jag har också sett verkningarna efter tryckluftsbehandling: Lite olja följer ofta med luften från kompressorn, liksom kondensvatten. Titta mot en mörk bakgrund och stryp luften sakta ner till noll ur munstycket, det är inte alltid bara luft som kommer, du ser detta mot slutet. Visst kan man ha vattenavskiljare osv men denna sitter oftast före några meter slang osv. Det är fullt möjligt att blåsa upp fragment av lacken om man råkar ha ett obehandlat stenskott i lacken osv. Tryckluft är suveränt till mycket men energin minskar snabbt med avståndet från munstycket (liksom riskerna ovan), då når man bättre resultat med en kraftig fläkt som ger luft av motorvägshastighet och stor mängd samtidigt. Jag vet minst en här på forumet (med MÅNGA inlägg) som inte utan framgång använder sin lövblåsare vid torkning. FP |
|
|
folke>>>kloka ord men eftersom jag ej fått några som helst probs (peppar, peppar) på den GDS-hallen i Uppsala så antar jag att de har juste grejer. Sedan är det självklart så att i.o.m lacksyddsbehandlingen så är lackytan på bilen mycket vattenavvisande och hal vilket bidrar oerhört till att jag ej behöver hålla lufttrycksmunstycket speciellt nära då vattnet försvinner (pärlar sig) oerhört kvickt etc. Det allra bästa och skonsammaste metoden att få ens bil fläckfri från eventuella intorkade vattenrester är att använda destillerat vatten som i stort sett är kalkfritt (i Uppsala är kalkhalten fördjävlig, det märker jag tom när jag duschar eftersom jag blir helt uttorkad i hyn). Har testat att spola av bilen med den metoden på en mack i Polen och jag måste säga att resultatet var helt förbluffande. Man behövde inte ens skinna bilen från vattnet efter tvätt, bara köra iväg och vattnet lämnade inga som helst spår efter sig. Bettan blir helt blank. Samtidigt vet jag inte om det är kostsamt för våra GDS-anläggningar att använda avjoniserat vatten i slangarna men resultatet blir som sagt exeptionell och man behöver vare sig sämskinn eller skrapa för att få bort vattnet från bilen, möjligtvis till rutorna. MVH /D |
|
|
Du har rätt. Kalken är ett stort problem, vi har hög kalkhalt här också. Är man oförsiktig en solig dag så kan man få kalkfläckar som är riktigt jobbiga att få bort. Regnvatten kanske? Jag hade ett sköljnedel på test en gång, säljs av Kärscher bl.a till deras högtryckstvättar, det var rätt bra men det blir för dyrt och omständigt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.