AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
928

Vibrerande motor M5 vid kallstart

Hej!

Har ett irriterande problem med min M5 3.8. Den startar utan problem vid kallstart, och verkar gå bra på tomgången, men när jag gasar till så vibrerar hela motorn! Fenomenet försvinner när jag gasat till några gånger. Åker jag iväg utan att göra det tjuter det i motorn runt 2000 varv, men det försvinner också så fort jag varvar den lite mer. Så här har den varit ända sedan jag köpte den för några månader sen. Händer endast vid kallstart..

Hade problem med att den gick ryckigt på fullgas förut, men det är avhjälpt sen jag bytte tändstift och bränslefiltret! Har även bytt luftfilter och olja nyligen. Vattenpumpen byttes för ett par månader sen..

Är det någon som vet vad det kan vara så skulle jag vara väldigt tacksam för tips!

Med vänlig hälsning, Tobbe
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Tjutet i motorn kring 2000 rpm är förmodligen luftpumpen som går ca 30 sekunder efter kallstart.
Vad som orsakar dina vibrationer vet jag ej.
Har samma fenomen med vinande ljud i min. Hade den inne på verkstan´ för andra saker och passade på att fråga om detta. Dom sa att det var luftpumpen. Tydligen vanligt fel på just M5 E34. (Jag upplever dock inte motorvibrationer)

Enligt dom kostade det runt 4-5´att byta. Det var ingen fara att ha det så, bara sköhetsfel/ljud.

Mvh
Tobbe
Gemini__
Har hört att andra har haft detta ljudfenomen på sina M5:or. Antog att det skulle låta så vid start av kall motor, men där ser man. Skönt att höra att det inte är ngt som måste åtgärdas iaf.

Mvh:
Thomas
Hurdant ljud har era bilar vid kallstart? (luftpumpen)

Min förra M5 (3,6l) hade ett ljud som liknas vid ett skuret lager, medan den "nya" 3,8l har ett ljud som kan liknas vid en raggarbil, tur så varar det endast ca1min:)

-We can't stay here, this is bad country!
Min viner/tjuter några sekunder efter det att man startat bilen.

Ljudet uppstår inte, eller försvinner när det uppstått, om man gasar till lite. Min låter alltså på tomgång, gasar man till upp till typ 2000 varv en gång försvinner det direkt.

Detta uppstår som sagt mer frekvent vid kallstart, likaså låter det längre period vid kallstart.

mvh
Tobbe
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
Min låter som en motorcykel nästan , när pumpen går !
Min brukar pumpa i 3-4 min !
Samma här, tjuter ett tag men sedan blir det tyst. Dock inte några vibrationer.
Vilken funktion har luftpumpen, och var sitter den någonstans?
Ska minska föroreningar som slipper igenom katalysatorn, medan den ännu är kall.

Var den sitter vet jag ikke, men säkert vid någon av remmarna.

-We can't stay here, this is bad country!
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Tjaoo.. luftpumpen sitter åvanför ac-pumpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.