|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle vilja byta motor i bilen till en nyare 24ventilare (M50). Men vad säger besiktningen om det. Det borde ju inte vara något problem eftersom det bara skiljer 22hk. Någon här som har gjort detta, eller som vet om det går utan större problem? Tacksam för svar! | |
|
Besiktningen godkänner det inte. Sök inlägg så hittar du nog hur många trådar som helst om detta. /T.P. Länk |
|
| Är ju en del som satt 325 motorer i sina 320:in å fått dom igenom utan problem,å då skiljer de ju en del i både Hk och motorvolym så de borde ju inte va svårare att få igenom din me en M50 motor...men risken finns ju alltid att dom kommer på dig!! | |
|
Det är skillnad på att få det godkänt och att den klarar en besiktning utan att de upptäcker det. /T.P. Länk |
|
| Jo,de är klart! men huvudsaken är väl att den går igenom!? | |
|
Men den som kan lite om BMW och dess motorer lär upptäcka att det inte är en M20 som sitter under huven utan en annan motor och kommer säkerligen den besiktningspersonen att inte godkänna bilen. Byte från en M20B20 till en M20B25 ser man ingen skillnad på om man inte kollar på beteckningen på själva motorn ju... |
|
|
Här kan du nog läsa en del om du ska stoppa ner en M50. Länk Länk |
|
|
Jag såg en tråd här nån stans om ombyggnad av fordon. Fick för mig att det var lättare att få igenom den som ombyggt fordon. Men räcker det att bara byta motor och växelåda eller måste jag byta något mer? |
|
|
Ger motorn inte mer än 20% mer effekt och 10% mer vrid än originalmotorn räcker det med en omtypning. För att få den klassad som ombyggt fordon måste du byta motor och drivlina (alltså även bakaxel) samt (tex) hela bromssystemet. Då gäller max 15Kw/1000kg. Kiip Spiiding! |
|
|
På mil bil såg besiktningsmannen att motorn var bytt. Men bedömde att den låg inom gränsen och den blev godkänd =). |
|
|
Ja det var det jag trodde. Då har jag bara en fråga kvar, hur mycket vrid är det i motorerna M20 och M50 2,5l? Jag kan inte hitta dom uppgifterna här någonstans. Måste veta att det ligger under 10% i effekthöjning innan jag går och handlar. Någon som vet?? |
|
|
Vridet på en M20B25 ligger på 222nm om jag inte minns fel, eller så är det 220nm. En av dem är det i alla fall, den andra är till M21B24. Mvh Tobias |
|
Woodman |
Vid mitt senaste årliga besök hos AB Svensk Bilprovning...Så passade jag på att fråga om de kollar ev, motorbyten på just BMW då det är mkt vanligt att man går upp i motorkaliber. enl uppgift så kollar de ej Om det inte sitter typ: V12:a i en 316 Samt att det ej föreligger problem med att stänga huven p.g.a motorns storlek. Vad som däremot kan skapa ett problem är om man råkar bli inblandad i en trafikolycka...då gäller ej längre bilförsäkringen p.g.a det ej godkända motorbytet. (hemska tanke) |
|
Wardof: Den besiktningsteknikern gick långt utanför sina befogenheter och begick ett tjänstefel. Woodman: Det är inget man kontrollerar speciellt ingående, det stämmer. Men syns det eller man misstänker att det sitter fel motor i bilen är man skyldig att kontrollera vidare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tjänstefel är väl lite att ta i? Till mig sa tekniker (nästan som till Woodman) att det inte var något problem så länge det inte var en V8 eller turbo. Jag har även besiktad en 318 med en sexa från 320 på en annan station, och det gick bra. Besiktningstekniker såg då också att motorn var bytt. Det finns flera på forumet som får sina bilar igenom. Hur vanligt är det att man ej godkänner? Är det någon här på forumet som ej blivit godkänd efter motorbyte? |
|
|
Det som är viktigt för mig är att omtypningen blir godkänd. Att hoppas på tur varje gång man ska besikta lämnar jag åt nån annan. Det vore ju inte kul om den helt plötsligt efter två år inte skulle bli godkänd. Jag har räknat lite och kommit fram till att hk ligger under 20% och vridet hamnar på 10.3%. Men eftersom man avrundar neråt så borde det inte vara nåt problem. |
|
|
Wardof: Inte alls. Han har inga som helst befogenheter att godkänna motorbytet efter sin egen godtycklighet. Är motorn utbytt till någon annat än en motor av precis samma modell ska bilen registreringsbesiktas. Det är inte så jättevanligt, men inte helt ovanligt heller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Turbo5a: Hur hade du tänkt lösa att främre drivaxeln går genom oljetråget på standardmotorn (M20B25)? Det är lite speciellt lösning BMW har valt på just iX för drivningen av framhjulen.. och det fungerar inte att stoppa in en motor som passar E30-karossen bara så där.. Men med en svets och lite klurigheter så löser man säkert det mesta! |
|
| Jag har inte kommit så långt i förarbetet. Men jag tror att det är samma block i båda och då borde ju m20 tråget passa på m50 blocket. Annars får jag kolla efter ett tråg från tex 525ix eller nått sånt. Borde funka tycker jag, är jag den första som funderar på att sätta i en M50 motor i en gammal ix måntro.. | |
|
Nejdå, en kille som heter Daniel Sundström stoppade in en S50-motor i sin iX.. resultatet blev alltså en M3iX :-) Här är en bild på det modifierade oljetråget där axeln passerar genom. Länk Om du vill läsa mer om 325iX överhuvudtaget så följer du länken nedan: BMW 325iX Registry Länk |
|
|
Hepp, här är jag... :-) M50/S50 är längre än M20 så iX tråget passar inte. Jag skarvade ihop mitt iX tråg med S50 tråget för att få rätt längd. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.