AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.561

Finns det några risker med att ”boota om” bilen?

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihopa

Jag har läst här på forumet att man kan ”boota om” bilen genom att ha batteriet bortkopplat under en viss tid, tills eventuell lagrad felinformation försvinner. Finns det dock några risker med det? Kan man vara helt säker på att man inte skall behöva bogsera bilen till närmaste BMW-verkstad för att få systemet återställd efteråt? En annan fråga är om man på det sättet kan bota problem med tillfälliga funktionsbortfall hos regnsensor/vindrutetorkare.

Lev gott

Ellinas
Aldric
Ingen av mina bilar har någonsin tagit skada av detta, har dock inte varit så nya som din är.
Det är inga risker med att boota om. Man kan till och med boota om lite olika hårt:
Variant 1: Tändningen helt av, ta bort pluspolen
Variant 2: Tändningen i läge II, ta bort pluspolen

sedan sätt tillbaka efter 15 minuter, var distinkt, det sprakar alltid lite, mer med tändningen i läge II.

Fick också tips av BMW-verkstad om man har ont om tid kan man alltid kortsluta plus och minuskablarna med varandra (alltså batteriet helt urkopplat). Då laddas ju kondingarna ur direkt och du slipper 15 minuters väntan.

Och, ja, jag har gjort allt utom kortslutningen på M3 -01 ;)
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej och tack för era svar. Jag bootar om han imorgon!

Lev gott

Ellinas
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Som CoolBlueM3Coupe skriver så är det bara att lossa pluspolen från batteriet och jorda den några sekunder så är alla minnen nollställda. Jag var närvarande när en Bilelektriker på BMW i solna gjorde det på min bil för att nollställa radion.

Mvh, Steaman

LN
497
LNBT
S6Plus
Min baklampa, nummerbelysn, bromsljus indikerar fel men funkar klockrent. det brukar komma efter ett par minuters körn. BMW har undersökt men konstaterat att jag får leva med felmeddelandet. Om jag har felmeddelandet uppe och tar bort pluspolen och jordar den, nollställer den då ?

spar till en....
Länk
Teoretiskt är det rätt tänkt men jag tror inte man behöver vänta många minuter eller kortsluta pluskabeln till chassi. Det finns mängder med små förbrukare i elektroniken som snabbt tar ner spänningen till noll, och inga stora kondingar (direkt på B+), mät gärna och se. Om man råkar ha bautakondensatorer för ev. slutsteg så är det inte alls bra att kortsluta dessa direkt utan via t.ex en glödlampa typ 55W halogen. Även uppladdningen första gången man återansluter bör göras mjukt på samma sätt.
På E39 är det inget som händer vid batteriavbrott, förutom klockan till SI-panelen för bromsvätskebyte, den drar sig några minuter bara, har ingen praktisk betydelse.

FP
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej igen

Jag har inte haft tid att boota om bilen än, men det får nog bli en naturlig urladdning, d.v.s. ingen påtvingad sådan genom kortslutning. Jag kan alltid hitta på något annat att göra under de 15 eller 30 minuterna som krävs för att kondensatorerna skall ladda ur sig. Som folke antyder, känns en snabb urladdning genom kortslutning litet riskfyllt och hårdhänt mot elektroniken.

Lev gott

Ellinas
Som folke antyder är det ju antagligen inte någa 1F kondingar som sitter i bilen men du kan väl alltid få till ganska långa tidskonstanter med lite motstånd/kondingar (med reservation för att det var länge sedan jag läste Kretselektronik).

15 minuter är alldeles tillräckligt ...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Dum fråga men, men ....! Vad händer med inställningarna, t.ex DE/GB språk, datu, tid osv.?

"Snälla! Bromsa!"
Kävlingepågen: Gone! Allt blir "factory reset" ... men det tar väl 2 minuter att ställa in igen.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Misstänkte att det borde vara så för annars var det inte så stor vits med att "nollställa".
Tänkte pröva på min då jag har lite strul med telefonen i HF läge och med vxl lådan i det adaptiva läget.

"Snälla! Bromsa!"
Inte så säkert alls, troligen inte spänningsberoende minnen i E39 iaf, förutom realtidsklockan som jag nämnde.
En beordrad reset via verkstadens dator är en annan sak, men för att fixa en hängning funkar batterikabeln utan problem eller större bekymmer. På äldre modeller kan det dock vara annorlunda.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.