AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.515

hur länge är spärr tiden?

Sida 1 av 2
hej, jag har blivit av med körkortet inte alls länge sen, 4 dagar sen, körde 120km på 70 väg. har fortfarande provtid kvar(de 2 första åren), så polisen drog mitt körkort, de jag undrar över är hur länge spärrtiden kommer att vara tills jag får ta mitt körkort igen från början...

tack på förhand...

Länk
Espen
Du kommer få 1800:- i böter och indraget kk i 2-4mnd! Det beror på handläggaren på länsstyrelsen!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Espen: Eftersom farah fortfarande hade prövotid så kommer han ju att få ta om lappen från scratch. Frågan var när han fick börja ta om det. Vet dock inte själv, men skulle tippa på att det rör sig om ganska så lång tid (2 år kankse).

farah: Oavsett prövotid hade de dragit lappen. >30km/h över på 50/50/90/110 resulterar i indraget körkort. Den enda skillnaden om man har prövotid är att man måste ta om körkortet om det blir indraget, bedömningen är däremot inte annorlunda.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Davidvpt> Du ska inte vara så säker på det med 30 gränsen för indraget körkort. Det beror på hur glada de är på länsstyrelsen. Du kan mycket väl torska lappen för mindre hastighetsöverträdelse än så.
Så ligg inte med farthållaren på 139,5 och tro att man alltid klarar sig med böter inte.

*BAWORAK*
Espen
davidpvt:
Jo men spärrtiden kommer inte, jag upprepar INTE bli på två år! Du får inte ens två års spärrtid för olovlig körning...

farah:
Jag tippar fortfarande på att spärrtiden blir 2-4mnd, tror mest på 2 för det fick jag när jag körde 138 på 90 väg.

SvanteE:
Det stämmer precis som du säger att man kan bli av med kk för mindre men det är inte länstyrelsen som bestämmer det, utan ärendet går till länsstyrelsen först när polisen har beslagtagit ditt kk. Sen är det LS som bestämmer hur lång spärrtid det skall vara.

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Espen
farah: Det var visserligen 4 år sen jag blev av med det... så reglerna kan ju ha ändrats!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Min kille var av med sitt förkort föra året och då hade han typ två månader kvar på prövitiden. och då fick han inte ta om det fören om 4 månader. Men han var tvungen och skaffa nytt körkort tillsånd för de.Det får du iaf skaffa så fort du har bilivit av med de. Bara så du vet i tid så du inte börjar tjafsa med de typ en månad minan spärrtiden. Kommer inte i håg om man får göra teorin före. Halkköringen behövde iaf inte han göra om, bara teori och uppköring.

Mvh Teres
Espen
Lämplighetsinyget "lämpet" får man tillbaka automatiskt 10 dagar innan spärrtiden går ut, med det menas att man kan börja övningsköra igen 10 dagar innan spärrtiden slutar!
Man behöver alltså INTE söka nytt lämp om man inte har blivigt av med kk för "grov vårdslöshet i trafik"...

-Eppe-
Born2XLR8
hur länge spärrtiden är beror ju på hur vårdslös man varit...va en kille i grannstaden som hade haft sitt körkort i 7 timmar å blev fasttagen på motorvägen efter att ha kört i 213 km/h!! han fick börja om 1 år efter...
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
SvanteE: Självklart kan LS besluta att dra ditt körkort i efterhand, men det ska ganska mycket till. Ofta beror det på grov vårdslöshet i trafiken, upprepade förseelser (>3ggr inom 2 månader) etc. Står ganska bra beskrivet på www.vv.se. Nån farthållare har jag inte i min bil (tyvärr).

Espen: Spärrtiden behöver givetvis inte vara 2 år, men 50km/h är en ganska grov överträdelse och det beror ju på rådande omständigheter, dvs var och när överträdelsen inträffade. Hur som helst så är det bara att börja om igen efter att spärrtiden gått ut.
tack på förhand allihopa....

Länk
Espen
Nå Farah, hur har det gått? Hur länge blir spärrtiden?

-Eppe-
Born2XLR8
Min chansning ligger på 4 eller 6 månader.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
jeppe_L
wendtan har rätt!

tiden ligger på 4 till 6 månader..
Shit, då ligger jag ganska risigt till:( Åkte dit 2 ggr för fortkörning förra året. Om det som Davidvpt säger ryker lappen om man har otur och stöter på farbror batong med Air Gun med lasersikte en tredje gång. Hmm, man får väl börja och sota ur farthållaren i bettan (denna har nog rostat igen vid det här laget:)

/D
Dominik: alternativt skaffa garageport öppnare :)

hehe, ja jag fick 5 månader spärr tid om jag har räknat rätt nu, åkte fast den 17de juni och har fått spärrtid till 13de november, fick ett papper här om dan från länsstyrelsen, som man skall fylla i och skicka in, där ska man skriva varför man vill ha körkortet och till vad man berhöver det till. Jag menar vad vill de(vad förväntar de sig) att man ska skriva, att jag vill ha kvar mitt körkort för att jag ska kunna fortsätta krusa runt med min cab nu när det är sommar, eller att det finns ganska många race nu i sommar så jag skulle vilja åka och raca lite, snälla länstyrelsen jag vill ju bara tävla lite.... nää men jag skrev att det skulle påverka mitt jobb och att jag berhöver mitt körkort jätte mycke så jag kan ha kvar mitt jobb. Men att de ska låta mig behålla mitt körkort, de kan jag verkligen glöma, enda chansen är att de drar ner på spärr tiden, så enkelt är det allihopa de får vi leva med, som man bäddar får man ligga....

åter kommer när jag fått svar!!!!

Länk
Farah: Ett tips, skaffa en intyg från din högsta chef som styrker att du behöver ditt körkort i tjänsten. De brukar reducera indragnignstiden då. Om du är illrådig så kontakta www.trafikjuristen.se, de kostar pengar men råden är bra och kommer från en fd trafikpolis som skolat om sig.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med ett välformulerat brev, intyg från arbetsgivaren så kan du med lite tur få ner spärrtiden nån månad, inte mer.
Få behålla körkortet är som sagt, "ganska" uteslutet... :)
Angående fortkörning med prövotid körde jag 118 på 90-väg, fick behålla lappen. Med prövotiden borttagen körde jag 130 på 90-väg, blev utan 1 månad. Detta var för övrigt på exakt samma ställe, med drygt 3 års mellanrum!

Länk
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan,
Min mail är sepe...

Jag har ett på gång till dig, ska försöka få ordning på den. Har fått ditt mail men kan inte svara på det...

Länk
Länk
Espen
Jag jobbade vid tillfället jag blev av med kk för adena pickos. Har en vän vars far är jurist. Fick ett intyg av högsta chefen och bad juristen skriva brevet (tämligen välformulerat).
Fick ändå inte behålla kk, trots att mitt jobb hängde på det... fick inte ens reducerad spärrtid! (3mnd)
så dom är stenhårda... tyvärr!

Mvh

-Eppe-
Born2XLR8
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.