AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.275

Missljud från Transmission / bakvagn / växellåda ? E46

Hej! Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på. Jag har en 328i -00, 8500 mil servad etc, fint skick men ett skorrande kuggljud (väldigt svagt dock, svajande i volym) hörs på 1/2:an i väldigt låga hastigheter, frekvensen ökar med motorvarvet. Vet inte om detta är som det ska vara men jag får en känsla av att det inte borde vara så... Vet inte heller riktigt var det kommer ifrån men det låter som bakvagnen.
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Det ljudet har jag också.

Det är ganska DOVT eller hur.

Det ökar som sagt med varvtalet, märker det mest på 1:an
Stämmer, dovt är det. Och det är så pass svagt att det inte hörs när fläkten är i gång på halvfart.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fick en ny bakaxelklump på 330an(00-3900mil) svsåld 1 ägare. Ett skönhetsfel så när man lyfte på gasen i 130-140 sjöng det om bakaxeln. Lite förstort diff mellan dreven? i bakaxelklumpen elelr någe sådant. Prova och byta bakaxel olja och se om det blir bättre. Ev oljan i lådan. BMW Solna har en tekniker som är rätt duktig på felanalys han kanske kan åka med en sväng om Ni bor i närheten?
Mvh
Asken
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Som Asken säger det kan vara för stort spel mellan dreven i differentialen. Min far var inne på verkstaden med sin Z3 Coupe 3.0 som klonkade och hade en massa ljud från drivlinan. Verkstadschefen sa att dom skulle spänna differentialen så att det blev mindre spel mellan dreven, alltså mindre oljud.

e30klubben.com
Si
765
Simon01
120dM -08
låter det mer när ni kör sakta och svänger åt nåt håll?
Jo det låter när man kör sakta, vid högre hastigheter hörs förmodligen inte ljudet på grund av att det är relativt tyst och störs ut av vägbrus etc.

Det verkar i alla fall inte som att någon här tror att det är nåt fel/förslitning utan snarare en justeringssak, eller?
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Kan det vara detta som du har problem med?
Taget från BMW service bullentin
TSB 330200 NOV 00 Rear Differential - Whine Noise

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
bi
5
bis
320i -99 E46
Hur får jag BMW service bullentin
TSB 330200 NOV 00 Rear Differential - Whine Noise

Jag har problem med oljud i framförallt låga farter.
Vad skall man göra? Justera kuggspel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.