AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.067

Har problem med Cd-växlare?

Visa användare
13
Macce
BMW 330Ci M - 01
Jag har en Bmw Z3 M Coupé. Min cd-växlare krånglar. Det e en Bmw original växlare med plats för 6 st skivor. Jag får ingen ström till växlaren. Får inte ut min box. Jag har kollat säkringen på baksidan och den e hel, och jag har även mätt strömmen till växlaren o den ligger på ca. 12V, helt normalt. Men ändå finns det ingen ström i växlaren.
Har ni något förslag hur jag ska gå tillväga....
Finns det några sådana här begagnade till salu?

/Macce
ant
Jag vet inte hur det fungerar med cd-växlare, men borde det inte finnas en remote? En signal som slår på själva enheten?

För övrigt hälsar jag dig välkommen hit och ger det tipset att frågan kanske passar bättre i Bilstereo forumet.

==========
Min bil:Länk
Så här är det:

Från din huvudenhet (stereon alltså) går det en 12V remote-signal till CD-växlaren, som talar om huruvuda den skall vara i läge på eller av. Eftersom denna signal i regel inte är speciellt strömstark, krävs det även extern matning till växlaren, varför den tycks ha ström även om den inte fungerar.

Anledningen till att den inte startar är förmodligen att din remotekabel har en säkring som har gått sönder, eller att den helt enkelt är av någon stans, eller så fungerar inte den funktionen på stereon.

Det du kan göra är att mata CD-växlaren med vanlig 12V + på remoteingången också, för att få ut kassetten, eller dra en ny kabel som går på tändningen, och på så vis starta den via tändningen.

Jag skulle dock rekommendera att du kollar upp vad som är fel på din remotekabel först - min egen fick nämligen en stereo att brinna upp för mig, då den hade glappkontakt och kom i kontakt med chassit på stereon...

Detta prat om remotekabel hör egentligen till bilslutsteg, som behöver mycket ström för sin funktion, men jag gissar ganska starkt på att det fungerar på bra precis samma sätt på din växlare.

// Björn
Visa användare
13
Macce
BMW 330Ci M - 01
Hur ser denna remote kabel ut? Var sitter säkringen på den kabeln?
MvH Marcus

/Macce
Kan se lite olika ut, men i de flesta fall jag varit med om, har den suttit i samma sockel som 12+ och jordkabeln.

I regel så är det en ganska tunn kabel, eftersom den knappt skall leda någon ström alls, utan bara vara en "trigger" för att slå på enheten.

Om det finns en säkring eller ej vet jag inte, men jag skulle i så fall gissa på att den sitter nära själva stereon.

Om du har slutsteg i bilen kan det tänkas att kabeln går mellan slutsteget och cd-växlaren, och då kanske säkringen sitter nära slutsteget istället. Dock tror jag inte att det sitter någon säkring på den kabeln, så brukar inte fallet vara..

// Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.