|
|
|
|---|---|
|
hej! vad är det för skillnad på casterstagen i alu och stål.... har vibrationer i 85-95km/h...och på bmw sa dom att det var casterstagena som var dåliga...´dom skulle ha 18 eller 19hundra stålars för dom men mekonomen var ju lite billigare:) är det säkert att det är pga casterstagena som jag har vibrationerna...behöver byta dämpare och fjädrar oxå men det ska väl inte visa sig genom vibrationer...givetvis ska jag byta dämpare och fjädrar nu men vill bara kolla lite ... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! | |
| Inga direkt, förutom vikten! | |
| Kolla först så det inte bara är bussningen som är kass innan du byter ut stagen! | |
|
oki...så det är inte säkert att jag måste byta hela staget???? är det nått jättejobb att byta detta själv....går det åt några specialverktyg?? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
| Iaf på senare bilar går det bara att byta bussningen på stålstaget, inte på det i alu. Däremot anser jag att det är betydligt enklare att byta hela staget än att pressa i och ur bussningen. | |
|
då lutar det nog åt att jag byter hela..har ju ändå åkt 8000mil utan att ha bytt dom så det kanske är dags... behövs det några specialverktyg eller är det bara att ge sig på det...:? Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Enligt ETK så finns inte casterstaget(Tryckstång) i alu, däremot finns den andra länkarmen i både Alu och Stål. Jag köpte mina casterstag på mekonomen och det var orginaldelar med bortslipade BMW-märken. Sök inlägg så hittar du mycket om detta ämne... Lars |
|
|
Det är precis som lalaw säger, casterstaget finns bara i stål. Den andra länkarmen finns både i alu och stål, i alu länkarmen går det att byta endast kulleden om den är slut, i stål måste hela länkarmen bytas om kuleden är slut. Det behövs inga specialverktyg för byta caster eller länkarmen, det enda som behövs för casterstag byte är ett stort skruvstycke diskmedel eller en press för att pressa i bussningen och en slägga modell mindre. mvh Mackan |
|
|
har fixat innköpspris hos en liten firma här i stan så det blir nya casterstag..:).. BMW tog 1210kr styck för casterstagen och jag har fått ett capris på 750kr så jag byter när jag ändå är i farten...ska bli kul att se skillnaden när casterstag,bakdämpare och fjädrar är nya...:) tackar för all info...vad skulle man göra om det inte vore för detta forum...kanske spendera alla övertids timmar på verkstadskostnader...för min del vet jag att det skulle vara svårt att behålla bilen....:(.. så tack än en gång!!!! Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.