AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
943

Bassblockers och SUB till Business stereo i E39 -02 ?

Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Har en E39 -02 Touring med standard Business Radio som jag vill förbättra basen i.
Jag inhandlade därför en Infinity Basslink och fyra Bassblockers.

Tänkte koppla in den aktiva basen på de bakre högtalarna via högnivå ingången. Dessutom vill jag filtrera bort de lägre frekvenserna på samtliga högtalare med Bassblockers så att jag kan få ut mer "rent" ljud ur dom.

I framdörren hittar jag "plastlådan" med 5.25"-elementet och i övre hörnet av plastlådan sitter ett litet kretskort som jag antar är ett högpassfilter för diskanten.

Ska jag sätta mitt högpassfilter (Bassblocker) på + kabeln innan lådan med filtret, eller efter filtret och före 5.25"-woofern?
Det kanske inte spelar någon roll?

/Jonas
Spelar ingen roll, enklast är väl att montera där kablarna går ut från stereon, så slipper du riva dörrarna (för sent nu kanske??)
Undras vad "bassblocker" kostar, borde innehålla en konding på runt 200uF eller nåt som gör att låga frekvenser rullar av under en viss frekvens.

FP
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Tack Folke!
Jag köpte 4 st Bassblockers för 160kr. Vet inte om det var säskilt dyrt.
Vid 4 ohm släpper de igenom frekvenser över 200Hz. Vad jag har läst så är impedansen egentligen högre än så i BMW så det borde sänka gränsen.
Länk
En ren chansning med val av Bassblockers faktiskt men förhoppningsvis får högtalarna jobba lite mindre och att det inte blir ett alltför stort glapp i frekvensbandet.

Nästa uppgradering får bli byte av högtalarna och ordentliga delningsfilter men då verkar det krävas att man sätter in ett slutsteg för att få glädje av dom. Huvudenheten ger väl endast 4 x 20W? Det verkar dock inte särskilt lätt med att installera slutsteg och inte de bakre högtalarna i taket på touringen heller för den delen.

/Jonas
OK. Inte dyrt tycker jag, trodde de skulla hugga för sig mera eftersom några kondensatorer inte kostar många tior. Inte fel att avlasta högtalarna de lägsta frekvenserna om man ändå fyller på med baslåda. De 4x20W som anges från huvudenheten får man ta med en nypa salt, ligger nog närmare 4x10 som max om man inte accepterar rätt mycket dist.

FP
Visa användare
61
ariston
523i -06
316i -92 (i Grekland)
Hej,
Mkt intessant med dessa bassblockers, varifrån köpte Du dem?
Antar att det går med ett gäng bipolära elektrolyter som Folke beskriver. Frågan är : Är det ngn som vet om det går 3 par kablar till varje dörr till e39:an med HIFI.systemet (3 st. element per dörr)? dvs om förstärkaren delar själv aktivt innan den skickar ut signalerna till högtalarna, eller om det sitter en passiv crossover i dörren som i Nemos -02:a
Hör av Er om det är ngn som vet.
Robsarve
Har du stora systemet med förstärkaren bak delar den iaf aktivt.

Skall du ha bassblockers så är det nog enklast att sätta dem på utgången till "basarna" på turnerchassit, MEN jag misstänker att baslådan får sin signal på samma ställe, så då försvinner den lilla bas som den ger...

Själv hade jag struntat i det och bytt ut dörrhögtalarna, billigaste kitsystem låter ju bättre än detta...
Woodman
Bassblockers fungerar ej hälften så bra som ett par F-moddar
Typ: 25Hz fungera som ett Subsonicfilter filtrerar bort de lägsta skadliga tonerna..kopplas direkt på lågnivåkabeln till resp steg.
Finns just nu på REAN hos Backes ljudbyggeri.
Den bassblockersen du löder fast direkt på plusanslutningen till högtalarens terminal...Den hör hemma i soppkorgen (kass)
Allt är ju relativt...det är ju lite lättare att jobba på lågnivån än på högtalarnivå, Komponenterna blir lite mindre, kanske LC-filter används för lite brantare avskärning av frekvenserna men i fallet att bara avlasta fullrangehögtalarna från de lägsta frekvenserna duger vanliga 6dB/oktav-filter utmärkt enligt min uppfattning.
Om man krånglar med brantare filter får man lätt fasproblem och oroligheter runt brytfrekvensen, varför krångla till det i detta fall?
Jag vågar nog påstå att en enkel bipolär konding på högtalaren fixar det som man vill uppnå här, att skära av de lägsta frekvenserna på de små framhögtalarna eftersom man fyller på med en extra baslåda. Sen är det kanske inte fel med lite bas även framme i bilen men det är en annan sak.

FP
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
ariston:
Jag köpte bassblockers och subben i USA. Med dagens dollarkurs är det halva priset jämfört med Sverige om man nu orkar släpa över allt :)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.