AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
406

93 m5 funkar inte mer...

Hej!

Till mitt problem, I helgen så körde jag ca 12mil efter att ha legat i 250km/h i någon mil så skulle vi stanna på en parkering.
Vi stannar där utan att slå av bilen låter den gå på tomgången medans vi tar en rökpaus. När jag ska köra iväg märker jag att
jag har ingen som hellst kraft i motorn och att den går inte på alla cylindrar. jag får då hjälp av en kompis att boksera iväg bilen, väl framme hos honom så testar jag att vrida på tändningen
bilen startar men går inte alls upp i varv och går verkligen ojämnt, skruvar bort tändstiften och ser att 3:ans stift har brunnit upp smält sönder i stort sett, (och ingen bensinmack i den staden hade några t-stift) då när jag såg allt slagg på stiftet tänkte jag att kolven har smält efter att ha lyst i cylindern och känt med mejseln att den var hel så kunde jag verkligen pusta ut. Nu till min fråga kan något mer ha hänt med bilen ?
(jag ska fara till den där staden på måndag med nya stift med förhoppning om att det bara är att byta ut dem och att bilen ska gå som förr.. hoppas verkligen..)
3,6 eller 3,8?
Chippad?
3.8l ej chippad och spärren är inte heller "ryckt"
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Passa på att tappa ur olja på samma gång och fyll på nya Castrol TWS och nytt filter se om det finns spår av vatten eller metallpartiklar i gamla oljan. Efter verkligt hård körning skall man köra minst ett par km i lugn takt för att låta alla delar kyla ned sig ordentligt kan vara ett tips. Kanske har lambdasonder kattar fått stryk om oförbränt bränsle kommit så långt. Lambdor är förbrukningsvara likväl. Kolla även kylarvätskan så det inte finns spår av olja i den, då kan det vara någon packning som gått. Det verkar ju som om kompet försvinnut och det låter mer som någon packning än bara ett stift men jag kan ju ha fel. Kör iaf inte motorn innan du undersökt detta är mitt tips
lycka till
asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.