|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar hur jag skall ladda/fylla på mitt batteri? Har en e34 535 91. med dålig spänning.Har kollat batterivätskan och den är låg på 3 av sex celler , 11.93V på batteriet. Grejen är den att det står på batteriet att man inte skall fylla på destillerat vatten eller syra.....vad skall man då fylla på med , jag fattar inte????????????? Vad skiall jag göra?? "It's furious to be fast!" | |
|
Låter som det är dags att köpa nytt batteri, tror inte att det hjälper att försöka fylla på/ladda batteriet. -------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Du har ett underhållsfritt batteri som därför inte skall fyllas. Många batterier har inga proppar att som går att öppna alls. Låter som batteriet är kass och behöver bytas. FP |
|
|
En del "underhållsfria batterier" har pluggar och kan därför efterfyllas. Normalt sett skall inte det behövas då dessa batterier har speciella kemikalier i elektrolyten. Men om batteriet har utsatts för höga temperaturer kan det vara nödvändigt att efterfylla ändå! Man skall INTE efterfylla med syra! Efterfyllning skall alltid vara destilerat vatten (avkalkat). Prova att fylla upp de celler som har låg nivå och ladda sedan batteriet i två dygn. Har det inte tagit laddning då är det kasst = bara att byta ut! Troligen är det som de andra skriver, att batteriet har gjort sitt. Men det kostar inte så många kronor att testa med vatten och laddning. Normalt håller ett batteri ca 4-5 år, även om det finns många undantag på batterier som har hållit både kortare och längre tid. Mvh |
|
| Om du fyller på, fyll inte fullt utan typ 1 cm ovanför blyplattorna | |
|
Jag har också fyllt på underhållsfria batts, men det har alltid varit trötta batterier som ändå fick bytas inom någon/några veckor. Dessa batterier innehåller blylegeringar och tillsatser som gör att vattnet normalt inte förbrukas, syra fylls som sagt aldrig på om inte man tappat ur av en eller annan anledning. FP |
|
Borg |
En sak som kan vara bra att veta i allmänhet om blybatterier är, att vätske nivån är högre i ett laddat batteri, så fyll inte för fullt och ladda upp batteriet sedan då kan det rinna över |
|
Jepp, tätheten (densiteten) ändras, men oftast beror det på att batteriet är lite varmt efter laddning, både plattor, separatorer och vätska expanderar lite vid uppvärmning, nivån stiger. För att återknyta till grundfrågan, de batterier som är av underhållsfri typ och har text "återfyll ej" osv skall inte fyllas. Om de har tappat vätska så är de sannolikt defekta på något sätt, eller torrkokta pga felaktig laddning, slutkörda pga ålder osv. De flesta underhållsfria batterier har ingen möjlighet till återfyllning, men en del av dessa batterier använder samma hölje med proppar osv som standardbatterier (spara pengar..), vilket är vilseledande. Många har dessutom ingen flytande elektrolyt alls, den är i geléform eller uppsugen i absoberande material i batteriet. FP |
|
|
Tack för era svar! "It's furious to be fast!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.