|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en liten fundering angående matarpumpen som sitter i tanken! Bilen är mycket svårstartad när den är varm, och jag har konstaterat att pumpen i tanken inte fungerar. Men innan jag springer och köper en ny pump så undrar jag om det finns någon som kan svara på om pumpen får ström via något relä, och isåfall var sitter det på en 525 td touring? Mäter upp i "pluggen" vid pumpen och får 9 volt på ett stift och ca 6 volt på ett annat ??? Ska pumpen gå hela tiden som tändningen är tillslagen? | |
| Pumpen ska gå när du vider på nyckeln samt även när motorn startat...men där ska vara 12 volt därbak...tar du bort inkommande ledning vid filtret så ska det spruta diesel om du vrider på nyckéln | |
|
Min 525 TDS -93 går ryckigt ibland, men är inte svårstartad. Kanske är det matarpumpen som är kass? Hur märks det i så fall?? Kör så det ryker |
|
cr |
Precis som gto 80 är inne på skall du få spänning i ca 15 sekunder från det att du slog till tändningen. Om du sedan inte har varvtal på vevaxeln stannar pumpen. Detta är en säkerhets detalj om man krockar skall inte dieseln spruta om motorn stannat. Reläerna för glödning samt styrelektronik sitter på höger sida i motorrummets bakre kant under ett plastlock(motsvarande sida som säkrings boxen), där har jag för mig att pumprelät sitter också. MVH Calle |
|
Rola tror nog att din pump skulle behövas justeras eller kanske en spridar rengörning, matar pumpen tror jag inte är ditt problem Joakim Eriksson |
|
|
Rola: Jag har gjort allt man kan göra på min för den ryckte också inte alltid men i jämna farter under 70 km..hade det problemet i flera år, till slut tog jag den inkommande slang till filtret det visade sig att det kom inget alls där när jag vred på nyckeln..däremot när bilen startade på det som var kvar i filtret..men det kom dåligt..jag tog ur matarpumpen stoppade ner den i en hink med vatten och satte på ström,,pumpen gick men den läckte som ett såll..det sprutade mest runtomkring den,jag stoppade i en ny som jag lånat för att prova med..resultat blev att det sprutade ordentligt vid filtret när jag vred på nyckeln samt att den slutat rycka efter det..Anledningen att jag började misstänka förpumpen kom den dan jag parkerade i brant uppförsbacke ett par timmar höll inte på att få igång den då. Så alla fel löses inte bara genom pumpinställning... |
|
|
Tror inte förpumpen i tanken ska gå när motorn är varm, min går bara om glödningen går i. Däremot om det läcker någonstans runt förpumpen (ovan bränslenivån) så kan effekten bli att bränslet rinner tillbaka i tanken och då blir det problem att starta varm. Om bilen är kall går förpumpen vid start och en liten stund efter det. Om det är annorlunda på senare modeller td/tds:er vet jag inte. ------------------ Always Diesel |
|
| Tyvärr ronte så har du fel..den trycker även fram bränsle under drift,skulle du koppla ur förpumpen så får du en ganska slö bil vid gaspådrag | |
cr |
Pumpen skall alltid gå när motorn är igång!!! MVH Calle |
|
Förpumpen borde väll höras när man slår till tändningen? Jag hör den inte på min. Kör så det ryker |
|
|
Jag hörde tidigare någon som genom att bland i en tillsats i bränslet för smörjning av dieselpumpen och spridarna blev av med liknande problem. Är det någon som vet vad för tillsats det är? Men det går kanske lika bra med 2-taktsolja? Kör så det ryker |
|
|
Du kan höra pumpen om du har tur..men då får du nog öppna där bak slå på nyckeln kuta bak och lyssna men den går inte lång stund om inte motorn startas den bygger upp tryck sen stannar den,startar igen när du fått igång motorn, kan väl säga som så att jag trodde turbon började lägga av på min, den blev så trött men det visade sig bero på matarpumpen den läckte och kunde därmed inte leverera bränsle vid gaspådrag. Tillsatsen du undrar över finns på tillbehörsaffärer och är för att rensa spridarna finns även på Biltema är billigast där..men sen om dylig tillsats gör någon nytta eller inte det råder det delade meningar om. Ska du hälla i någon olja så ska det vara 2-takt inget annat men ytterst lite och ska vara den som är för båtmotorer har jag för mig..men det är samma där det råder delade meningar finns många experter och professorer på området själv häller jag inte i något frågade på El & Diesel en gång där sa dieselkillen att man får inte slå någon olja alls..däremot provade jag vid ett par tillfällen att slå i 2-takts olja samt rengöring men ryckningarna bestod,men som sagt dom försvann med ny matarpump. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.