AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
704

Hjälp! bilstereo tips!

Ska nu byta ut högtalarna i bilen. (325-94)
Det sitter:
3,5" + Diskanter i framdörrarna.
4" i nån form av högtalarlåda i hatthyllan.

Vill börja med att byta ut framsystemet.
Då har jag en liten ide att trycka in 5,25" eller 6,5" i nedre sidorna i dörrarna. (ska ev bygga en 22mm träplatta och klä in den i svart skinn och sen sätta den direkt in i dörren annars går fönsterhissarna emot högtalaren.) samt försöka dämpa lite bakom högtalaren.
Verkar detta vara en bra ide? Eller ska jag köpa 3,5" och sätta i orginalhålen. Det sura med 3,5" är ju att det inte blir så gött ljud.. :(
Nån som har nån ide???

Tacksam för svar...

MVH jimmy
Bmwtokig
Hej jimmy! Jag tycker att du ska försöka att satsa på en kickpanel+ diskanterna det låter väldigt bra tycker jag. så har jag byggt i min 316 e36 92. det är onödigt att ge sig på ordinare inredning.

Lycka till

Till BMWtokig..

Hahahahaahh jag vet inte om jag ska skratt eller gråta åt min IQ! Jag har bara haft bilen i ca 1mån och har inte kollat så mycket efter kickpanelerna har utgått från att de inte finns i min bil.
Tills du snackade om kickpanelerna då gick jag ut till bilen och upptäckte att det finns i min me.. :) (faaan så dum jag känner mig nu).
Har nu kommit fram till att det är 5.25" i kickpanelen där fram..
Det stämmer va?

Jag tänkte driva framsystemet med ett slutsteg.
Är lite inne på att köpa DLS,,,,MDS Dynamic Limited DL5 Comp,,,Ultimate högtalare vilka funkar bäst? Vill ha bra tryck i framsystemet ska även köpa en baslåda lite senare.

MVH jimmy (trögast på forumet för tillfället)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
jimmy: Har du kollat DLS UP5? Har fått positivt inntrykk av dem har på forumet. Det er ihvertfall flere som er nøyd med dem i E46.

Alternativt Infinity, som har litt mjukare ljud.. (Har jeg lest).

MDS er det vel så som så med. (En del skit og noe bra? Ihvertfall hører man mye skit om dem). Ellers har jeg inte pejling alls.
mitt tips:
ta med Dig en/flera skivor med musik som Du tycker om, o därför vet hur Du vill att d ska låta.
Gå in på så många bilstereobutiker Du kan o lyssna på d system d har i butiken.
Om Du fastnar för nån speciell högt, fråga i butiken ifa d känner till ngn bil som har d högt monterade så Du får höra hur d låter monterade i en bil, för d är oftast skillnad på demovägg vs monterade i bil.
MEN, en demovägg ger en fingervisning på hur d låter.
Mjukt, hårt, nasalt el kanske bra, d viktigaste att komma ihåg är att det är DU som bestämmer vad som låter bra, ingen annan.
Lycka till

Mvh
Rutger
Är du säker på att det sitter 4" i hatthyllan? I min E36 med någon form av "lilla" ljudet satt det 5.25" med diskant på en plastsockel. Perfekt att bara byta ut orginalen i, samt täta runt dom nya diskanterna. Betydande skillnad!

Vad du än gör, så sätt ingenting i hatthyllan - den är alldeles för tunn för att få till välljud ur. I så fall måste du antingen byta den, eller fästa högtalarna i plåten under, men det tror jag kan bli svårsålt framöver då det är dags..

Lycka till :)

// Björn
Jo det är 4" i hatthyllan har kollat det.
Det blir nog ett par 5.25" DLS UP5 som framsystem.
Ska fixa nått rolig att driva dem me oxå får bli ett DLS slutsteg.
Tillsammans med Kenwood KDC-M9021 huvudenhet.

Funderar på att fimpa bakhögtalarna och dra upp basportar i de gamla orginalbakhögtalarnautrymmet vet inte hur jag ska kunna på in basen från baslådan annars..

Tack för alla svar jag fått.

MVH jimmy

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
jimmynilsson81: Returnerer til forumet og fortell hvordan resultatet ble når du er ferdig da, ok? :)
Till Morten M

Självklart! :)
Kommer dock dröja till slutet av nästa månad innan jag fixat grejerna.

MVH jimmy

Johan_G
Köp ett värre framsystem. Jag har up5 i min e36 och det räcker inte till.
Johan_G
På vilket sätt räcker det inte till?
Du kör väl med slutsteg till framsystemet?

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Johan_G: Ja, la oss få høre nå. På hvilket sett rekker det ikke til?

Lurer veldig på om UP5 er godt nok for meg i fremtiden. Vet at mange er fornøyd, men jeg kan jo ikke vite hvilke "krav" de stiller. (Selvsagt skal jeg høre på diverse før jeg kjøper noe, men jeg liker å "planlegge" litt på forhånd).

Johan_G: Hva annet vil du anbefale/rekkomandere til de som ikke skal ha stereoanlegg til 50.000?
Johan_G
eftersom basen sitt långt ner och inte i bildörren så bildas ljudtrycket nere vid fötterna och för att det ska sprida sig krävs mer effekt. Jag har ett dls a4 till framsystemet så effekt finns det ju allt :) Så fort jag får pengar blir det ett ur36s. Men om du ska köpa högtaler från up serien så köp up6 eller up36 så får du mycket mer bas.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Johan_G: Ok, men bassen er vel ikke spesielt retningsbestemt (for øret), slik som diskanten som forøvrig sitter lenger oppe? Husker ikke riktig hvor framsystemet sitter på en E36.. De er kanskje bedre plassert i E46?

(Jeg har evt. planer om å sette dem i orginalhullene på en E46 Coupé. Da blir det vel UP6 om jeg har oppfattet riktig).

UP36 består vel av tre deler, bas, midbas og diskant?
Johan_G
jag har satt mina diskanter vid backspgelfästena men i e46 sitter dom där orginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.