AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
796

325i rycker och ett stift är kolsvart!

Min brorsa köpte för ett antal veckor sedan en 325i -88.
Den började efter ett tag att rycka när man körde.
Efter att vi bytte stiften så gick den bra igen.
Idag så började den rycka precis som innan och det första vi gjorde då var att kolla stiften(som nu är 100 mil gamla).
Det vi fick se var detta:
Länk

5 av stiften ser ut som det till höger medans det längst in är helt svart som ni ser.
Är det en ventil som är bränd eller vad kan det vara?
Är det därför den rycker tro?
Min bmw går inte nu och det beror på att bränsletrycksregulatorn är slut.
Han pumpar in ca 130 liter per timme genom spridarna. Stiften är kolsvarta och kletiga av halvtorkad olja.
Avgaserna är svarta, bilen går dåligt, varvstoppet ligger på ca 2000 varv samt att den drar MYCKET bränsle.

Men åter till ditt problem så kan det vara ventilstyrningen som inte håller tätt och därför läcker det in olja.
Detta problem kan vara tecken på en sliten motor.

Men jag kan ha fel.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Är det olja på stiftet eller är det bara svart??

Troligtvis så är det antingen slitna kolvringar eller så ventilstyrningen.

Woodman
Hur mkt olja har den tagit på dessa 100 mil..?
Hade du tagit ett "kompressionsprov" innan köpet så hade du
undvikit alla onödiga utgifter som kommer nu...
-->Bempa:
Det var bara svart. Inte dränkt i olja.
Men lite fuktigt var det, dock antagligen av bensin.

-->Woodman
Den dricker lite mer olja än normalt då den tyvärr även blåryker litegrann.
Och visst borde man tagit ett kompprov innan köp...
Det är lätt att vara efterklok.

Men vad bör man göra som första åtgärd?
Motorn går mycket bra när den inte rycker och det är inga missljud i den. Den har gått 17400 mil.

Ska ner och köpa ett stift och sätta dit för då kommer den att sluta rycka ett tag igen så man åtminstonde kan köra nån mil med den till.
Woodman
Sälj den i befintligt skick...... "Fort som attan"
Annars har du snart en saftig verkstadsräkning på: 5-15.000:-
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Voyce du bör nog som woodman säger ta ett kompprov,men du bör även kolla upp fördelarlock o kabel kan lika gärna vara svag gnista eftersom den går bra en stund.Du kan ju skifta kabel med en annan cyl och se om felet flyttar sig.

mvh//trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
-->Woodman: Nej, en sådan förlustaffär är dum att göra.
Då renoverar han den nog hellre för 5-15000.
Fast så dyrt blir det inte, i såna fall är det bättre att sätta i en ny motor i den. En beggad sån brukar man kunna få för 4-8000:-

-->Trucker: Ja, tror med att ett kompprov är smart att göra. Får göra det i veckan.
Men kan en kass kabel göra att stiftet ser ut som det gör?
Nåt i motorn gör ju så att stiftet på den cylindern förstörs efter 100 mil.
Woodman
Glöm nu ej att ta kompprov på utbytesmotorn INNAN ev, köp.

Vad kör du med för motorolja till den blårykande motorn ?
Räcker det ej med att regöra stiftet när det sotat igen..?
Du kan ju tex tvätta det i bensin så slipper du att köpa nya.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
vilken färg har du på avgaserna?
blått, svart eller vitt?
när du fått i fräscha stift o står på tomgång går den ojämnt och tjoffar svagt i avgasröret?

/Per
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
glömde skriva att det kan vara spridaren på den cylindern som är otät, skifta med en annan cylinder o se om felet följer med.

/Per
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Woodman: Av dig ska man alltså inte tjacka bil...?

Woodman
Visst häng på den andra mobben bara...gruppstyrkan är stark.
Vad har jag gjort mig skyldig till nu då..?
Anar att du syftar på i "befinligt skick"...eller hur ?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Voyce, om det tex är överslag i kabeln så sotar stiftet prova o skifta kablar,eller lyssna efter överslag.Du kan även titta i ett kolsvart garage om du ser att det hoppar nånstans.Jag skulle tro att du har svag gnista eller def spridare.Men man börjar med att kolla det enklaste,du ska inte tro det värsta.
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Woodman: tja din teori vidarebefordar ju bara problemet till nästa ägare. Visst, det är helt okej o lagligt. Men säg det till den entusiatiska 18-åring som kanske blir nästa ägare...

I och för sig lurar man väl ingen om man skriver "befintligt skick". Och berättar om felet.

Woodman
Tycker att den förre ägaren borde talat om detsamma för de här båda bröderna som satsat sin besparingar på ett trasigt vrak.
Men tyvärr är det nu så att man har "undersökningsplikt" innan man genomför ett privat köp.
Står det dessutom i kontraktet "säljes i befintligt skick" Då bör man nog kolla lite extra noga både en och två gånger.
Samt för allt i världen ta ett komptest på motorn innan köpet.
Av någon för mig helt oförstålig anledning så tager de flesta detta helt nödvändiga komptest efter köpet..när tåget har gått..?
-->Jevlar: Avgaserna har vid kall motor och tomgång vitaktig färg men vid acceleration så blir det lite blårök...
Nej, har ej hört att den går ojämt eller tjoffar nåt med fräscha stift på tomgång.

-->Trucker: Ok, ska testa att skifta kabel. Får hoppas du har rätt hehe. Men jag tror nog att det med stiftet kanske har att göra med att den blåryker lite vid acceleration? Ska dra till en verkstad imorgon och höra om kompprov. Det är ju det lättaste att börja med.

-->Woodman: Visst borde han det, om han nu visste om det. Han verkade mycket seriös och visade upp bilen på alla sätt och vis. Han hissade upp den och lät oss kolla under etc. etc.
Ingen garanti för att man är ärlig men hade du träffat han så hade du aldrig kunnat tro att han blåste folk...fast skenet kan bedra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.