|
|
|
|---|---|
|
Hej. När man begär kontantersättning vid skada så ersätts man med summan det kostar att laga den på en viss bilfirma exkl moms. Nu till min fundering: Olika firmor tar har ju olika timdebiteringar. Tex BMW återförsäljare tar ju mer än Nisses bilmek. När försäkringsbolaget räknar fram en summa använder de sig att ett program (WINCabas?). Där har de en kolumn för deb.faktor. Denna kolumn, är det en generell ersättning som ALLA måste acceptera, Nisses bilmek och BMW återförsäljarna eller sätter alla sin egen timdebitering? Anledning till min fundering är att jag begärt kontantersättning och min bil var inbokad hos auktoriserad BMW. Men nu när de räknat fram min ersättning så har de anlitat (i programmet) en lokal firma som inte ens tar halva timdebiteringen mot BMW. /Edvard BMW CS # 4503 | |
|
bumper: det är många som försökt få kontantersättning för en skada på en bil...som står på BMW...för det är väl dom som oftast har bilen vid värdering av skada osv...dom gör ju en kalkyl vad dom tycker, o ger det till försäkringsgubben osv... Men du ska inte tro att du kan få ut den ersättningen i pengar. Då får du ...som du själv skrev..en mindre, räknat på en annan tim. deb. |
|
|
Själv har jag bettan försäkrad hos If och tecknat en tillägsförsäkring som träder in och ersätter kontant med 15% av vad bilen kostar att reparera vid en skada som överstiger 20 000:- Detta alltså cash i handen plus att de reparerar bilen på en aukt verkstad. Senast när jag blev påkörd för drygt 3 mån sedan fick jag 5500:- i handen + att bilen iordningställdes i det närmaste perfekt både vad gäller plåt- som lackjobb. /D |
|
|
Bumper: Det är väl självklart att du inte får samma summa pengar som det skulle kostat hos en auktoriserad BMW-verkstad...??? Jag tycker det är helt OK att de kan betala mycket mindre än vad det skulle kostat hos den billigaste verkstaden också, vilka garantier har de annars att arbetet blir ordentligt utfört..?? Och du betalar väl knappast socialaavgifter mm?? // Rocco |
|
|
M3-Rocko: Självklart och självklart. Försäkringsbolaget borde inte bry sig om hur mkt jag får, eftersom kostnaden är densamma för dem iaf. Men visst är det så att en auktioriserad BMW borde få mer än vanliga lokala Nisses bilmek. Men frågan handlade mest om ifall ersättningen är densamma för autoriserad BMW och Nisses bilmek... Hursomhelst, så tycker jag att ersättningen jag blivit erbjuden är så låg att jag kommer lämna in bilen hos BMW iaf som det var tänkt från början. Denna kostnad blir över 100 % högre än vad jag blivit erbjuden. En kostnad som vi försäkringsbetalare får stå för... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Det gör vi så gärna.... (+ att nästa ägare till din AC Schnitzer vet att han får en fackmannamässigt lagad bil....) Skojar bara, men jag tror du förstår vad jag menar.... // Rocco |
|
|
Hehe.. =) Förstod poängen... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Bumper: Har jag missat något eller har det blivit problem med din AC Schnitzer? Annars är det bara att hålla med det ni kommit fram till. Det gäller ju även andra branscher vid skada. |
|
|
acey: Njae, det hade varit inbrottsförsök innan köp och jag fick ta över skadearbetet. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.