AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
746

Dämpare, fjädrar, silentblock E34

Hej!
jag har en BM 518 -90, som har lite hyss för sig.
Dels så gnisslar det från vänster bakhjulhus, och dels så klonkar det i bakaxeln när jag kör i gupp etc. Jag misstänker att det är fjädrarna som är gamlna och gnisslar, funderar på att byta både fjädrar och dämpare. Kan klonket o gnisslet också bero på dåliga silentblock? Det är ju billigare att byta... Gnisslandet från vänster bak blir värre i högersvängar, och minskar i vänstersvängar, borde vara fjädern som är på väg att lägga av, eller är det silentblocket?
Tacksam för tips och hjälp. Och ja, jag har sökt inlägg och läst på en massa men behöver ändå lite hjälp...
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har du kollar hjullagren låter som om det skulla vara ett sådan som lagt av. klonket kan vara silentblocken

Joakim Eriksson
Det gnisslar även när jag gungar på bilen och den står still. Då måste det väl vara fjädringen som står för gnisslet, inte hjullagren eller? Frågan är om jag ska byta fjädrar+dämpare eller silentblock eller alltihop?
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Silentblocken är ju billigast och inte så svåra att byta om man är lite händig, så jag skulle nog prova att byta dom först. Meck tips finns det på Gör-det-själv sidan.

Lycka Till!

Eftersom klonket fanns innan gnisslet kom så är det väl så att gnisslet kommer från fjädern o klonket från silentblocket kanske?
Lika bra byta allt...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.