|
|
|
|---|---|
manolo |
Är det någon som vet hur man får ut AC-enheten? Jag har haft problem med den några veckor nu o har fått tips här på forumet att man ev själv kan lödda till felet eftersom det troligen är ett glapp i styrenheten?.... Jag har nu hittat en som ska hjälpa mig att hitta glappet och undrar hur man får ut styrenheten, är det något man måste tänka på? |
Mattan |
Gäller det en digitalklima i en E-36? |
Mattan |
,,så e den bara tryckt i panelen. "Bänd" försiktigt ut den med en skruvmejsel eller liknande. |
manolo |
ja, det gäller en E36:a... Är det bara att "bända" den med skruvmejsel? |
|
Var försiktig så du inte förstör plasten när du "bänder" ut panelen. Sen för att plocka isär härligheten så skall du skruva loss 6 st torx-skuv(eller vad de nu heter). Nu börjar det knepiga. Det kortet som det är frågan om sitter instucket i ett spår och har två stycken låsklackar. Man är tvungen att försiktigt lirka ut kortet. Ett tips är att sedan fila ned dessa klackar lite. Förhoppningvis och om du har tur så kan du hitta felet direkt men om inte så blir det lättare att plocka kortet nästa gång. Efter mitt första försök så fungerade enheten ett halvår. Då de flesta komponenterna är ytmonterade så kan felet vara mer eller mindre var som helst på kortet. Det är lätt att lura sig på att man hittat felet då denna spricka är mycket litet och i början räcker det med att bara rubba kortet litet så kan enheten fungera igen. Börja med att löda om de komponenter som sitter närmast den stora kontakten. Tänk på ESD så du inte förstör någon IC. Har du bara tillgång till rätt kunskaper och rätt verktyg så kommer du fixa det till slut. Ett mikroskop är inte helt fel om man är lite svagsynt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.