|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite funderingar på att köpa en 523/528 efter att jag har sålt min M5:a. Hittade en på blocket Länk Frågan är: Vågar man köpa en 528 med dessa mil? Givetvis måste den vara fullservad för att jag ska vara intresserad. Har inte fått tag i säljaren än så jag vet inte så mycket om servicehistorik osv. Men är den värd 95000:-??? Det framgår ju inte i annonsen om det är skinn, telefon osv. Skinn och telefon är krav från min sida. Men OM det är det, är den då värd det han begär för den? Tack på förhand! Länk | |
| Hade den haft skinn och telefon så hade han garanterat skrivit ut det. | |
|
22000mil är inga rpoblem om milen är väldokumenterade och servade. BMW hålelr längre än så. Däremot sa min berömda "magkänsla" efter att ha tittat på annonsen att stå över detta fordon.... Asken |
|
|
Asken: Vad grundar du det beslutet på? ( Nyfiken) Länk |
|
|
På tok för mycket snack om oväsentliga detaljer, prut, maila inte, finfin bil osv osv. Bilar i excellent skick eller bra skick behöver inte 300 rader text för att sälja sig själva. Även priset indikerar att det är i de lägre marknadsnivåerna. Använd sökfunktionerna i forumet så hittar du en del bilar jag sågat... Man utvecklar en intuition med tiden och den har inte fallerat till dags dato... Asken |
|
|
Jag ifrågasätter inte din kompetens Asken men att såga en bil som man inte kört och inte ens sett i verkligheten tycker jag är lite överdrivet... Kanske är den ett fynd som avviker från dina minst sagt chansartade teorier... |
|
|
Tjenare. Håller med Asken. Efter att ha läst annonsen (men inte resten av inläggen här på forumet) så fick jag också intrycket att denna är inte seriös. Om du ringer på bilen; glöm inte att fråga om den är nyimporterad... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
22000 mil och som ny invändigt , den BMWn finns inte. för då är bilen inte använd. Mycket snack och här är nog omdömet väldigt varierande beroende på vem som sätter nivån som vanligt. Annars är det väl kanske inga större bekymmer att bilen rullat 22000 mil, men priset nja det är nog prutmån som gäller. Har sett bilar med 16-17tusen mil för den pengen både 96-97 ///MVH Hasso Länk |
|
Löjligt att såga ngn så... Hasso: jag har sett bilar rulla runt 20.000, och fortfarande se väldigt nära ut i nyskicket. Har dessutom sett bilar rulla 3.000 mil, och se ut att ha gått mer än 20.000 mil. Båda dessa fall va sålda bilar från BMW i tyskland. Så visst finns dom bilarna, som är så gott som nya, även om milen är många? Jag har kunnat avverka 1500 mil på inte alls lång tid...och slitaget blir inte värst mkt värre pga det?! Att han sedan försöker hävda att bilen är såpass fin osv...är ju bara upp till bevis för honom om man åker dit? Sedan att man skulle kunna ha en magkänsla för sådant...a...då borde man kanske skaffa ett 0718-nummer och tjäna pengar på det. Låta folk ringa och fråga den "känslan" och slippa åka 50 mil ibland. Hmm....löjligt...är det pga hans stavning? Har ofta sett annonser...seriösa...där dom ofta påpekar hur fint skicket är..vilket är OVANLIGT på så gamla bilar, med så många mil. Synd att han ev. förlorar kund på att ngn som inte ens sett bilen, eller pratat med säljaren...uttalar sig så... |
|
|
He he, akta dig så att inte Asken tar dig på orden med 0718-nummer. Då kommer det att kosta minst en hundring att snacka med honom. Det blir dyrt i längden! Men jag vill faktiskt hålla med honom och Hasso. Maggropskänslan är ju ingenting annat än erfarenhet från att ha köpt många bilar och tittat på åtskilligt fler. Den erfarenheten är värdefull som bara den eftersom det ofta är svårt och kostsamt att skaffa fram all information om alla detaljer på en bil. Om den aktuella bilen i tråden är köpvärd eller inte tar jag inte ställning till. Men med tanke på det stora utbudet på marknaden skulle jag inte lägga ner mycket tid på att undersöka om det första intrycket i annonsen inte är klockrent. Allt handlar ju om alternativ - kan jag få en bättre bil som passar mina behov för ungefär samma pris? My Bimmer is my mistress |
|
|
330: amen!! Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
330: Du har ganska så rätt i ditt uttalande...jag har väl inte sååå stor köperfarenhet..men visst har jag bytt en del bilar. Fast...det va inte meningen att hoppa på varken hasso eller asken...utan jag menar att alltför många personer uttalar sig om andras bilar, utan att ha sett dom? Det är eg. omöjligt att veta hur bilen är..om man inte själv sett den!? Fast jag känner varken asken elelr hasso...fast har ju hört att hasso är en typ av guru...så..dom har kanske vissa krafter? :) Hoppas ni inte tog illa upp grabbar...eller är det gubbar? :) |
|
|
Demios & Roadkill: Jag uttalar mig i egenskap av gammal bilrekondare, bilhandlare och någorlunda kunnig samt EXTREMT noggrann vad det gäller beggade bilar. Värderar och kikar på en bil utifrån att jag själv skulle vara spekulant på den. Delar gärna med mig av erfarenheten om det kan vara till hjälp för några, har hjälpt dussintals här på forumet från att köpa fel vagnar. Detta fordon kan jag aldrig med gott samvete rekommendera någona tt köpa inte ens en person jag inte tycker bra om. Däremot finns det andra fordon jag veritabelt sågat...) Seriösa bilsäljare kan ta sig tid och besvara på diverse uppgifter via email, sedan om man som spekulant känner sig intresserad tar man sig tiden och ringer upp. Kan inte säljaren göra det är han inte seriös, punkt. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
roadkill: Den enda begagnade bil som har en inredning som är i nyskick är en bil där säten inte används. Typ min bil som är i Hassoskick:)) dvs bara förarsätet var använt när jag köpte bilen då den rullat ca 4000 mil. Då är resterande säten i nyskick.inte förarsätet. En bedömning är helt utifrån vilken nivå bedömaren befinner sig på. Och där är det en enorm skillnad på vad nyskick betyder för olika människor. Toppskick kan vara allt från toppskick till trösklar lagade med hushållspapper,det har vi sett exempel på. Det är lätt att svänga sig med fraser men betydligt svårare för en del att veta vad dom betyder. ///MVH Hasso Länk |
|
Vad folk värderar som "nyskick" varierar rätt kraftigt. Min M3 -95 var i mycket fint skick för att vara en -95'a med 15' mil på mätaren. Min kompis mamma var helt övertygad om att den var helt nyuttagen, hon trodde absolut inte på mig när jag sa att det var en 95'a. Själv skulle jag inte under några omständigheter försöka sälja bilen med ordet nyskick i annonsen, den var i ett mycket fint skick, punkt. /Wille |
|
|
"Seriösa bilsäljare kan ta sig tid och besvara på diverse uppgifter via email" Kan verkligen hålla med om det. Tramset "maila inte", "Inga mail", "mail lånad" kan jag endast förstå om man absolut inte har tillgång till någon dator. Som köpare är det utmärkt att kunna få svar på sina undringar och få kompletterande bilder. Som säljare är det ett utmärkt sätt att sila bort "du får 40 000 mindre om jag kommer ikväll", "du får 10% nu och resten senare", de är iallafall inte intresserade av att köpa bilen. Till den konkreta bilen...den verkar sakna multiratt, mycket viktig extrautrustning anser jag, att kontrollera stereo ifrån den kan man både ha och minsta, men farthållare det viktigaste efter AC anser jag! Många i Sverige vill ha farth, skulle därför inte köpa en BMW e39 utan. Tror dock som Hasso att man lika gärna kan köpa en 16-17 Kmilare till samma pris, bättre vid försäljning då milskräcken är vitt utbredd. Lycka till! /Simon |
|
|
Asken och Hasso: Jag respekterar er erfarenhet och jag lär mig gärna av människor som är mer insatta än vad jag är. Men jag har faktiskt också en viss erfarenhet av bilköp och ett stort bilintresse. Personligen tycker jag det är väldigt roligt att åka runt och titta på bilar när jag är sugen på en nyare. Jag lägger gärna ner tid och pengar för att hitta rätt bil i rätt skick. Jag kan åka 20 mil för att titta på en bil som verkar intressant. Och efter 5 minuters inspektion vända hemmåt igen, för att det var fel bil. Ett exempel är när jag köpte min ix, den hade gått långt och jag fick åka en bit för att titta på den. En ren chansning helt enkelt, men det visade sig vara rätt bil! Min inställning gör att jag automatiskt reagerar när jag läser ovanstående inlägg: Tänk om ni missar den rätta bilen! Jag rekomenderar därför ändå att ni som är intresserade av bilen åker och tittar på den och ev. provkör. Avgör om det är fel bil därefter! |
|
| punkt. =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.