|
|
|
|---|---|
|
Nu låter kanske knasigt det här men är det nån som har provat hänga dit en laddluftkylare på en sugmotor? Dess funktion är ju att kyla luften och det trycks in med hjälp av överladding (turbo/kompressor) Borde inte en sugmotor klara av att suga i sig lite frisk luft med? Kanske blir inte effektökningen lika stor som på en överladdad bil men det borde hjälpa något på en trimmad sugmotor eller är jag helt ute och cyklar? Besvara mig dumma kommentarer får alla kan inte vara bilexperter! =) Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! =) | |
|
Oups börjar lite seg. ;) besvara = besvära och får = för Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! =) |
|
|
När man trycker ihop nånting blir det varmt, sådana är fysikens lagar. Därför måste man kyla laddluften. Eftersom du inte har något nämnvärt tryck på insugsluften till en sugmotor så är luften heller inte nämnvärt varmare än omgivningen. En sedervanlig laddluftkylare kyler luft med luft. alltså får du ingen effekt av att montera en intercooler. Det enda som skulle kunna fungera, om än väldigt dåligt, är om du har något bättre kylmedium att kyla intercoolern med. Det finns vattenkylda intercoolers, men då måste du få tag på kallvatten, det är inte helt lätt. hursomhelst så tror jag att du förstår varför man har en ic, och när det inte lämpar sig. annars får då fråga igen :P E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Tack för svaret. Man känner sig dum att man inte vet men jag ju inte den som är rädd för att ställa dumma frågor! :) En annan fråga. Hur mycket går det att får ur en sugmotor i mitt fall en 325a m20?Bilen ska gå på gata så den får inte vara för extrem och att den ska förbli en sugmotor. Bänkning kommer på tisdag så jag får väl gissa till dess på ca 220 hk. Byggkostnad 45 k. Vill inte ha turbo för jag tycker att det blir för mycket slangar och skit i motorrummet. (Jag vill inte såra er som har turbomatade bilar men det är vad jag tycker) Clean finnish som ESS har är okey allt har sina för och nackdelar. Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! =) |
|
max f |
en ic är faktiskt inte helt fel en varm dag du får en sval luft dvs den suger i sig mer luft, varm luft tar mer plats än kall luft man får ju tänka på att fyllnadsgradan räknas till 80% på en sugmotor med en ic kan man få upp till 90-95% i teorin en vanlig dag så jag skulle nog satsa på en ic med ett stort så strort luftfilter du får tag på så motståndet blir så litet som möjligt det ger mer effekt också. sen kan du ju balansera hela motorn alla rörliga delar som drivs med hjälp av vevaxel (man räknar med att 15% av kraften försvinner i motorn i friktion) så får mer kraft till drivhjulen sen även byta olja i motorn växellådan och klumpen så blir det ju lite bättre där, bilen kommer kännas lite piggare men ligga på samma bränsleförbrukning |
PETER.O |
max f. En varm dag är ju luften som skall kyla ic:en också varm, så det hjälper ju inte. Peter |
|
Hmm vad ska man säga ? 197.1 HK = 158 bakhjulshästar på min bil. Portad topp, 284 graders kam, mappning med unichip, Xtrator gren utan kat och 2,5 tum hela vägen. Vridet i bilen blev betydligt bättre men jag hoppades på att mera hästar efter mappningen. Bilen går mycket bra men som Svalle sade på TS-Motor att få de extra 20-25 hk måste jag nog montera högkompkolvar. Ingen burnout ingen mys, mycket burnout mycket mys! |
|
max f |
men peter du har ju fartvinden som kyler det räcker och den är tillräckligt sval för att det ska vara märkbart om man har en aluminumintercooler. |
|
Nej, fart vinden är inte kallare än den stillastående luften det bara känns så. Och insugluften ska inte vara kallare än 40 grader (om jag inte missminner mig) när den går in i motorn för då kondeseras soppan. E21=Livets mening. |
|
max f |
nja enligt min mening så kondenserar inte soppan eftersom den är i vätskeform för att sen gå över till gasform och det går ju ganska fort om man tänker efter |
|
En riktigt varm sommar dag kan en IC göra en viss skillnad men bilen kommer i alla fall inte gå bättre än vad den gör på vintern för då har du ju ännu kallare insugsluft. Och jo!!! fartvinden ÄR kallare än stillastående luft det är ett faktum. prova att hålla en termometer stilla och kolla tempen, och sätt dig sen i bilen och kör i 100km/h t.ex håll ut den genom fönstret, kolla tempen! |
|
|
Tycker nästan det är "tl996r" som ska göra termometer-testet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kyleffekten ökar med fartvinden pga att värmen flyttas bort fortare ifrån det som är varmare än den omgivande luften. Men själva tempen sjunker inte. Alla vet väll att det går fortare att kyla ner tex en sked med pasta genom att blåsa på den istället för att bara hålla den still och låta den svalna? Det gör det pga att man flyttar värmen fortare genom att blåsa på den, men luften man blåser med blir inte kallare för det. Och man kan inte kyla insugsluft med annan luft av samma temperatur. Om insugsluften är för varm även när du kör så bör du se över hur du monterat ditt luftfilter istället. Mvh Patrik |
|
bmwracing |
kanske vatteninsprutning funkar bättre..? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.