AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
551

Hur får jag in silentblocket?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej håller på att byta höger silentblock på E30:in och som vanligt när man mekar så jävlas det ju, Jag smörjer in silentblocket i yes och pressar in det med hjälp av domkraften och det går ju jätte bra ända tills det är 1-2cm kvar, då tar det tvärstopp...

Är det någon som har några tips om hur jag kan göra för att få in det ända in...

Kan tillägga att ta bort det gamla var det värsta jag gjort i hela mitt liv :)

-----------------------
Min E30:
Länk
Woodman
Jag byggde egna pressverktyg för att demontera samt montera dessa gummibussningar sedan använde jag Grönsåpa som glidmedel...men det funkar nog lika bra med Yes. (tror jag)
Som sagt det är ENBART PRESSA som gäller EJ slå på bussningen.
Ge ej upp till slut så åker åker den ända in i botten...Det gäller även att jobba innan såpan/Yes:en torkar fast....
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag satte hela bilen + mig själv + styvfar på bussningen inte fan rör den sig en millimeter :(

-----------------------
Min E30:
Länk
Problemet är att när man pressar med en domkraft så går det bra så länge bussningen går lätt men när den börjar gå trögt lyfter man ju bara bilen. Hade samma problem med min 528i jag hade tidigare och då gjorde jag så här: Jag använde järnspätt, en kraftig kätting, en stor hylsa och en domkraft. Placera domkraften en bit in på den tvärgående balken som bussningarna sitter fast i. Lägg sedan kättingen runt samma balk en bit innanför bussningsfästet i och sätt i hop den med ett
shackel (ursäkta stavningen). Trä nu spättet genom kättingöglan och lägg hylsan under bussningen. Nu är det "bara" att lyfta i spettet, det är lättare om man är två som lyfter. Ju närmare bussningen man sätter kättingen desto lättare går det men man får också korta ner kättingen oftare.
Kanske inte helt självklar beskrivning men det är bara att fråga.
Lycka till

Allting tar sin tid...
Woodman
Köp en färdiggängad stålstång tex: Biltemas samma stång skall även passa i hålet på bussningen. (skall träs igenom)
Såga av stången så att den blir anpassad till arbetet.
Samt Skaffa ett par kraftiga brickor och muttrar.

Trä nu stången genom bussningen samt sätt bricka & mutter i botten på densamma, för sedan stången genom fästet i karossen
samt sätt bricka och mutter även där......skruva nu helt enkelt dit
bussningen på plats. (lätt som en plätt)
Woodman: Sitter inte pinnbulten fastsvetsad i karrossen eller har jag fattat din beskrivning helt fel??

Allting tar sin tid...
Woodman
Den slår du ut...sätt på en mutter först.
Woodman
Hmmm....jag har visst inte vaknat ännu, du skall sätta på en mutter bara för att skydda gängorna på bulten.
Bulten knackar du ut underifrån. (Dags för kaffe)
Intressant, det skall jag pröva nästa gång jag skall byta.

Allting tar sin tid...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack för alla svaren, Nu ska det mekas :)

-----------------------
Min E30:
Länk
Woodman
Varsågod de va så lite så ;-))
Jag fick dit de nya bussningarna med en jätteavdragare.
Bara trycka dit.

Men jag kan ha fel.
Alla sätt är ju bra utom de dåliga.

Allting tar sin tid...
ormen
Länk

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
håller också på o byter mina block!

Har lånat en dunder avdragare från jobbet som jag tänkte pressa i med!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.