|
|
|
|---|---|
|
Min 530iA Touring lutar åt vänster !? Efter bakvagnsbytet mätte jag höjde på bilen för inställning av niveauregleringen och upptäckte att bilen är 1 cm lägre på vänster än på höger sida. Höjden mätte jag mellan skärmkanten och fälghornet på båda sidor (enl BMW rekommendation). Stötdämpare fram och fjädrar runt om är bytta. Finns det nån som upptäckt liknande fenomen? Finns det tips för reparation? 530 | |
|
Tjena! Har precis samma problem med min. Dock en gammal 525 e 34 88:a. Tror i mitt fall det beror på dåliga dämpare. Är du 100 på att din bil ej har varit krockad? |
|
|
Hejsan Jag har också samma problem, den är ca 1 cm lägre på vänster sida. När jag frågade bmw verkstaden vad det berodde på så sa de att det förmodligen är reglerventilen till nivåregleringen som behöver bytas. MVH Mattis. |
|
|
till matkol: tack för tippset, bytte du ventil eller kör du vidare. Hos mig resultera det i däckslitage på vä. sida. undrar om inte dämparen måste "luftas", vet du om det går. //RAlph 530 |
|
|
Hejsan Jag har inte bytt den ännu. Han på verkstaden sa att om det känns stötigt när man kör bilen så är det antagligen gasklockan som behöver bytas annars är det förmodligen reglerventilen. Jag har ingen aning om dämparen måste luftas. MVH Mattis. |
|
|
har just mätt upplängden på stötdämparen, båda sidor är lika långa, hjulvinkeln däremot på vänstersida på tok fel jämnförd med höger, har nån fler tips..................... 530 |
|
| Om hjulvinkeln (camber eller toe in?) är fel så kan det vara någon bussning som är slut, kanske silentblocket. | |
|
Hela bakvagnen är kpl.ny, lutningen liknar den jag haft med g:la bakvagnen, bilen är okrockad och dom enda bussningar som är g:la är de till diffhusets bakre fäste. 530 |
|
|
Till Adelante: Har du nått vettigt tips eller...?! Vorsprung durch Wahnsinn |
|
|
Adelante kanske har en LITEN poäng trots allt....? Innan du mätte, gungade du till bilen lite grann med nedåtkraft mitt/bak på bilen, så att den fick en chans att "sätta sig" utan snedbelastning i kupén som föraren utgör? Annan idé; Har du själv gjort jobbet, eller är det en verkstad? Om ena sidans detaljer monterats/slutdragits med "belastat hjul" och andra sidan med "frihängande hjul" så skulle det nog kunna skilja en del. /JOP |
|
|
Bilen gungades och rullades fram och tillbaka,bytet av bakvagnenen gjorde jag själv. Slutdragning av alla fästpunkter skedde med bilen ståendes på sina hjul förståss. Vorsprung durch Wahnsinn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.