|
|
|
|---|---|
|
Till insugsfiltret går det förutom de båda luftkanalerna även två st. mindre gummislangar som går ihop i en "klump" av metall, och därefter in i boxen där filtret sitter. Vid byte av orginalfilter till ett sportfilter (alltså öppet m.a.o) är tanken att dessa skall fästas i det nya filtret. Visst det funkar, men dom sitter inte på långa vägar lika stadigt som i orginalboxen... Det jag funderar är över dessa två slangars funktion, och huruvida dom över huvud taget måste sitta där och vingla? Antar att dom har något med lufttemperatur att göra, men vad vet jag.. Nästa fråga: Kan man ha någon vinning på att plocka lös luftmassemätaren och göra rent den efter att ha bytt till ett oljat filter, och i så fall, hur jäkla hårt är det tänkt att den skall sitta?? Kul med svar, så har man lite pyssel i helgen eller så.. :) Tack! // pyttelite mindre orginal sen en tid... | |
Woodman |
Har du oljat in det nya filtret själv...? I så fall..hur gick du till väga när du oljade in det. |
|
Nix, oljat från fabrik... Vet inte exakt hur man gör för att olja in det själv, men jag antar att man använder någon speciell sorts svamp och helt enkelt stryker på oljan... Någon som har någon koll på dessa två slangar..? // jag... |
|
Woodman |
Det normala är att man antingen sprayar på oljan eller manuellt med oljeflaska i det sistnämnda fallet stryker man endast olja på varannan rad av filtret varvid det sprider sig självt. Har man på för mkt olja så kan den då hamna på wolframtråden i mängdmätaren varvid den tråden brinner av = Kaputt mängd-mätare. p.g.a detta bör man vara mkt återhållsam med filteroljan (Bra att veta) |
|
Hmm, kanske kan vara så att min lmm är sabb, för jag tycker att bilen rycker en smula på lägre varv... Visserligen blev det bättre efter jag gjorde en i en tidigare tråd omnämnd bonn-tricks-nollställning genom att plocka lös minuspolen i några timmar... Eller så får den väl för mycket varmluft helt enkelt... Åter till frågan dock, vad har de bägge slangarna med tillhörande "klump" för funktion? // Björn |
|
|
tja.. Ett tips på hur du ska få fast "lufttemperaturmätaren"... Ta ett plaströr ca 10cm långt och som är lika grovt i diametern som ditt luftfilter är i fästöppningen. (tror det är 80mm) Fäst röret i "luftmätareboxen" (där du igentligen skulle ha satt fast filtret) Sen är det bara att borra ett passande hål i röret och trycka in mätaren där. Sätt sedan på filtret på plaströret. Glöm inte att avskärma filtret från värmen i motor.. Nollställ sedan mätaren genom att plocka bort polen på batteriet. (enligt folk på forumet så ska du vänta ca 30min innan den har nollställt sig) Sen är det bara att plocka tillbaka polen på batteriet och köra en liten sväng så att den får rätt data och luftmängd. (detta har jag gjort på min bil och den funkade) Sen vet jag inte om allt jag skrev om luftmängd mätaren stämmer och så men det är de tipsen jag fått från andra här på forumet. MVH jimmy |
|
|
Har faktiskt under dagen klurat på en liknande lösning själv.. Helst skulle jag dock vilja få tag på någon snygg kromad böj, eller något lackat i bilens färg.. Lack är ju lätt att fixa själv (biltema-spray, here I come...), men krom är värre... Får nog fundera lite på det.. Bra tips i övrigt iaf :) // jag |
|
DONNIE.B |
ALIEN: Köp ett färdig kit i stället, där finns alla stag du behöver.Självkör jag me JR-DIRECT AIR KIT kostar 700kr funkar jätte bra ALIEN: om du vill ha ett grymmare insugsljud så tar du ett alu-rör,45 grader 15-20cm lång och fäster detpå anslunings röret på luftmängdmätaren o sen filtret, GARANTERAT grymmare insugsljud. Mvh DONNIE.B |
| inne i dom 2 slangarna cirkulerar kylarvattnet...dum som jag e skruva ja loss en av dom och fick kylarvatten över både mig å motor.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.