AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
910

PDC- & Checkcontrollproblem

Har äntligen köpt en 325, men har precis kommit på att PDC inte funkar och checkcontrollen inte säger till om till exempel en lampa är trasig. Vad kan det vara för fel? Några tips från nån som har haft fel på dessa saker! Kan checkcontrollfelet ha att göra med att ena dimmljuset är helt borta (snott)?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Mattan
Angående PDC:n,funkar backljuset? Gör det inte det så funkar inte PDC:n heller. I så fall brukar det vara backljuskontakten som e kass. Sitter på höger sida på vxl.lådan.
Backljuset funkar fint. Ibland när jag lägger i backen skriker det i bilen i ca 3sek eller nåt sånt. Har det att göra med PDC:n det eller? I så fall kanske det bara är nån glappkontakt...

Är det inte nån annan som har några tips?

al
13
aldob
528iA touring -98
Har exakt samma problem. Det tjuter i tre sekunder sen tystnar PDC:n och ger inte utslag för hinder när man backar. Någon som vet eller är det BMW verkstaden som gäller?

Mvh
Alen
Min funkar faktiskt nu. Inte riktigt som den ska tror jag men skapligt. Att en tjuter i tre sekunder och sen ingenting har jag läst mig till att är en inbyggd varning att PDC inte fungerar. Så gjorde min också så jag kröp under bilen och kolla och det visade sig att en av kontakterna till sensorerna hade åkt ur. Tryckte dit den igen sen funkar det. Men den funkar för "bra". Det funkar fint att använda när man backar emot nåt då ger den utslag som den skall. Men den ger utslag ibland när man startar bilen med backen i eller när man backar ibland, även om det inte finns nåt hinder bakom. Det är lite störande. Men det funkar ju så jag orkar inte bry mig.

aldob: Precis som spookshow upptäckte så har du antagligen en trasig sensor (eller om du har tur har en kontakt åkt ur).

Om du söker på forumet skall du nog hitta de som bytt en sensor som borde bli billigare än att lämna in och skall väl inte vara alltför svårt att göra själv.
Att byta sensor är nog det lättaste man kan göra på bilen. I alla fall på en e36:a. Men att konstatera vilken som är trasig är nog värre. Eller vet du nåt sätt CoolBlueM3Coupe?

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Att konstatera vilken som fungerar borde väl inte vara några större problem.
Det är fyra sensorer. Någon av dem är sönder. Åk och köp en ny. Börja från valfritt håll (ponera vänster) och byt den första. Testa om det funkar. Funkar det inte - sätt tillbaka den gamla och testa nästa. Fortsätt så tills du har fått det att fungera.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Det skulle kunna funka om inte det sitter två sensorer längst ut som tar 0,5m och två inre som tar 1,5m plus att de ser lite olika ut :)

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Se där bet jag mig i arslet. :) Har inte sett någon skillnad på dem.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jag vet inte hur det är på e39 men på min e36 så sitter de yttre giverna på "böjen" på stötfångaren så de är "högre" på ena sidan. Lite konstig förklaring kanske men men. De inre däremot är plan.

Svärd
spookshow: Det är inte så att någon sensor är smutsig? Har hört att de ska vara väldigt känsliga för sådant. Därför din varnar ibland när det är "fritt".

//Martin
Ja, det klart att det är lite damm på dem ibland. Kanske är så enkelt... Det vorre ju bra i så fall! Tack för tipset Svärd :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.