|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
PETER.O |
BMW-beroende. ett leak-down test är ingen dum ide. Hör med nån som bygger tävlingsmotorer så kan dom säkert hjälpa till.Vanliga bilverkstäder brukar inte veta vad det är. Peter |
|
Info här: Länk Mvh Sune |
|
|
Sune_K Bra länk! Helt korrekt beskrivning, dock behöver man egentligen inte en sådan anordning med två tryckmätare på.. Det räcker med att lägga på luft och lyssna i avgas, insug och oljelock, samt att kolla i expasionskärlet om det bubblar.. Det blir inte för mycket tryck, det finns ingen direkt risk att man blåser något, inte om man kör på ett normalt tryckluftsystem som ger ca 7 bar.. Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
PETER.O |
Med 7 bar så har man stor marginal, topptrycket på en sug -motor är runt 90 bar, så att något skulle gå sönder är inte troligt. Peter |
Paap Reeder |
Hej! BMW- beroende: 4-gasmätning får du fram CO, CO2, samt HC, och lambdavärde vid tomgång samt vid 2500. Ur detta avläser man sedan motorns kondition. CO=0,1, HC 10 samt lambda 0,99 - då kan man känna sig nöjd. jawen: -en tanke - om Oringen runt oljestickan är torr och allmänt vidrig kommer det att komma ut lite olja på ovansidan av det övre tråget. Denna olja kan sedan krypa i princip vart fanken som helst. MVH /// Paap R |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Paap: Tror du BMW verkstäder gör 4-gasmätning och vad kan det kosta? Tror jag tänker satsa på att byta kolvringar i vilket fall så är man säker, dyrt -javisst, men jag ogillar skarpt ovisshet och slitage! wadel kan tänka sig att åta sig topprenovering och kolvringsbyte, är det någon mer som känner sig manad att göra detta? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
En fyrgasmätning innebär att man mäter Kolväten, Koloxid, Koldioxid och syrehalten! Av dessa värden kan man (eller en bra mätare gör det själv) räkna fram ett lambdavärde! Normalt sett ligger Co och Hc-halten alltid på noll, och lambdavärdet på 1,00-1,01 på en motor med katalysator! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Hej BMW-beroende! 286:- (med 10% BMWCS- rabatt) betalade jag på en aukt. verkstad för 4-gas + läsning + nollning av felkoder. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.