|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej Schnitser! Det är ju jättebra värden. HC skall ju vara under 100 men 60 ser litet högt ut. Skall återkomma i kväll när jag jämfört med mina värden. MVH /// Paap R |
|
Ja visst, det blir intressant att jämföra. //Schnitzer |
|
Paap Reeder |
Hej Schinitzer! Mina olika värden under allt experimenterande: CO CO/2500 HC Lambda 0,0 0,0 2 fel felkoppl spridare - 2 st lambda 0,4 15,3 381 1,09 felkoppl spridare - 1 st lambda 5,1 5,1 430 0,88 felkoppl spridare - ? 0,0 4,3 40 0,89 felkoppl spridare - ? 0,6 0,5 382 1,02 nya lambdor - glömde boota boxarna Skall nu på måndag köra ett nytt test - tror det nu är OK. Har funderat över Dina 60 i HC. HC är ju "sotpartiklar" vad jag förstår. Dessa uppstår vid oljeläckage (ringar eller ventiltätningar) eller för fet blandning. Mina funderingar. Ngn kanske kan komplettera? MVH /// Paap R |
|
Paap, HC är kolväten, (eg. kolvätekedjor av olika längder) dvs oförbränd bensin -> för fet blandning, fel tändning, trasig spridare eller tätt luftfilter är några exempel på saker som orsakar detta fel. För fet blandning knäcker kattarna till slut pga av att värme alstras då detta skall "brännas ur" Mvh Sune |
|
netz |
Schnitzer:Du hade väl lite olje läckage i motorn,det som hamnar på garage golvet är bara en del av läckaget, en hel del hamnar under bilen (extra rostskydd)en del bränns bort av värmen från avgassystem och motor. Paap Reeder: Har du egen avgasmätare!! "avvundsjuk" HC 60 är väl egentligen ingen anmärkningsvärd siffra,men det kan ju hänga ihop med den omtalade LMM. Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
Paap Reeder |
Hej netz! Tyvärr ingen 4-gasmätare men en jäkligt bra kontakt - Skälby bil och plåt i Enköping eftersom jag ofta är i Enk. Där kan man snabbt få tag på sina värden med kommentarer. I Bromma har Borgs bil också hjälpt mig.... "direkt från gatan". Kommer inom kort att försöka få tag på en "4-gasare". Har bl a letat på ebay mfl. Schnitser - kan det vara som netz säger att det är "yttre oljedroppar" som träffar avgasrören och det är det som ryker?? Om O-ringen runt röret till oljestickan vid ingången till oljetråget är slut kan olja tryckas ut där vid körning. Dock skall det då inte ryka vid "stillastående gasande". Min O-ring hade återgått till kolstadiet....bara pullver. MVH /// Paap R |
|
Jag är nog 100% säker på att det kommer från avgassystemet, men det är sant att den försvinner en del olja när det finns ett läckage under bilen. Jag måste testa LMM:n så får jag se om det blir bättre värden. //Schnitzer |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
"Om motorn har bra kompressionsvärden, kan den ändå förbruka stora mängder olja?" ...var det någon som skrev men något kristallklart svar ser jag inte. Om motorn inte läcker olja men ändå blåryker vid uppvarvningar och tar en liter olja/50 mil....kan ventiltätningarna ensamma vara orsaken eller är det troligtvis kolvringarna? Hur vet jag om jag måste byta kolvringar istället för att "nöja" mig med att bara byta ventiltätningar? Behärskar någon detta fullt ut? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Detta har jag lärt mig, korrigera mig gärna om du vet bättre :) Kolvringarna kollas lätt med en kompressionsprovare från t.ex. biltema eller så. Kostar typ 150:-. Ta ur stiften och sätt i kompressionsprovaren i resp. cylinder (utan tändning) och dra runt med startmotorn. Läs av värdet och häll i lite olja i cylindern och gör om proceduren. Får du vesäntligt bättre värde med olja så läcker kolvringarna och det är rätt dyrt i de flesta fall om man inte kan meka själv. Är kompressionsvärdena ok så är det med stor sannorlikhet ventiltätningarna, som tur är är det inte lika dyrt. Många verkstäder kan idag byta ventiltätningar med toppen på med hjälp av tryckluft. |
|
Paap Reeder |
Hej BMW-beroende! Tycker väl att 1 liter på 50 mil genom ventiltätningarna låter litet väl häftigt. Tveksam till att det kan bli så mycket. På min 3,0:a så rök den blått så fort man rörde gasen åt nått håll men inte behövde jag slå i mer än en liter mellan oljebytena. (Sedan renoverade jag toppen och det blev "tyst"). En eller eventuellt två spruckna oljeringar kan inte heller "ryka så pass mycket". Tror fö på dalmgrens provrecept. MVH /// Paap R |
Tackar för era svar hittills. Har ringt runt till Rigo Bil och BMW-verkstäder, de flesta verkar sluta sig till tanken att det är en topprenovering med slitna ventilsäten som är huvudorsaken. Rigo menade att det är många ventilsäten som kan läcka in olja och han trodde inte på kolvringar. Loppen är av nickasil och slits aldrig ut menade BMW. Paap: En eller ev två oljeringar, menar du att det troligen inte är någon kolvring som är av? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Hej BMW-beroende Tror inte jag fattar vilken av dina motorer du frågar om i din bilpark. Vill du göra ett klarläggande Mvh Sune |
|
|
Hej alla, tack för trevlig forum. Det känns lite som ni pratar om motorer som gått runt 40-50.000 mil, Ventilstyrningar, kolvringar och sådana mekaniska slitage problem. Men bilar runt 15-25.000 mil bör väl i rimliga fall inte ha dom problemen utan mera saker som redan nämnts, vevhusventilation,täta luftfilter eller ev en helt felställd tändbox/bränslebox. Tror personligen inte en eller två dåliga/trasiga spridare skulle få bilen att blåryka, ej heller trasiga tändkablar/tändstift. Därimot syns sådana fel på avgasvärderna, som ofta skjuter i höjden. Det yttre oljeläckaget som många som jag verkar dras med vore skönt att få bukt med. Min bil trycker ut lite olja (troligtvis hö sida framifrån sett )vid lite snabbare farter runt 3000 varv och däröver. Problemet är att oljan sakta trycks bakåt av fartvinden & täcker under-redet och så småningom katalysatorerna, och skapar en otäck situation i.o.m att jag är rädd att oljan ska självantändas då katalysatorn efter hårdkörning är extremt varm. Har då och då efter hårdare körning fram för allt på sommartid, haft från liten till våldsam rökutveckling från oljan som förbränns på katalysatorerna, du jag i panik ligger med blomster-spruta och försöker kyla katalysatorerna med vatten. Det vore extremt skönt att få bukt på det då jag gillar att använda alla hästarna. M.v.H Jawen |
|
|
Hej Jawen Har samma problem på min 740, men det beror på att vevhusventilationen gick sönder för något år sedan, (stopp i "röret"). Detta fick till följd att vevhustrycket ökade så att både sumppackningen gick och att den bakre vevlagerpackboxen började att läcka. Har åtgärdat vevhusvetilationen och sumppackningen, men vill inte lägga ut 6 000:- på att byta packbox. Symptomen är att den läcker via automatlådan och bakåt vid hård körning ca 0,5 l/100 mil motorväg i gott tempo. Inget vid lugn körning -> litet tryck i vevhuset. Mvh Sune |
|
Hmmm...de flesta tippar på ventilstyrningar, alltså toppen men inte kolvringar, ett kompprov klargör inte vilket av det som behövs. Sune_K: Tråden behandlar M70 och det är en sådan jag i grund och botten har i min alpjna B12 E32. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Tackar för klarläggandet *var så mycket att välja på, blev förvirrad* ;-) Mvh Sune |
|
Paap Reeder |
Hej! jawen - hur är din övre trågpackning? Gör en ordentlig motortvätt och försök sedan fastställa vartifrån oljan kommer. sune K - låter litet märkligt att bakre packboxen skulle packa ihop enligt vad Du beskriver. Menar Du att den vrängt sig ut och in? Kan väl hålla med om att det vid övertryck kan sippra ut litet olja den vägen men sedan återgår "packningsarbetet" väl till det normala vad jag kan förstå. Jag "fixade till ett rejält övertryck" p ga en litet felmek. Oljestickan åkte upp och oljan kom ut den vägen. Nu är allt normalt. Sedan kan ju packboxen vara sliten i sig. Tror att det är rätt så lätt att meka ner lådan. Svardska har gjort det. 6000:- pix låter väl mycket. BMW-beroende - innan "Du sätter an skiftnyckeln" måste Du vara helt säker på vad som är fel. Forumet har lärt mig: fastställ felet - meka sedan. I regel tar fastställandet den långa tiden. Har Du gjort en 4-gasmätning på bilen? Förbränner hon 1 liter oil på 50 mil i cylindrarna måste HC vara minst 1000ppm. MVH /// Paap R |
Paap: Jag håller fullständigt med dig, jag har blivit tipsad om ett så kallat "leak-down" test...men ingen verkstad vet vad det är! En 4-gasmätning, vad mäter man och vad får man fram för information om motorns kondition och orsak till fel? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Tjena PaaP Reeder Bytte lilla trågpackningen efter motortvätt för en månad sen,då jag inte kunde fastställa läckageanledning,men det var blöt långt fram. Eftersom det inte var något större jobb så simsalabim, tyckte det avtog för ett tag då, men har fortfarande symtomer, Grrrrrrrrrrrrrr. Det kan komma litet från stora trågpackningen, men ytterst lite i sådana fall. Stora trågpackningen har jag ingen lust att göra själv då jag som tidigare yrkesmeck spyr på att göra skitjobb på bilar nu för tiden. Och verkstaden vill ha runt 8000-10000 tusen. Jagär ej säker på läckageanledning, jag uppfattar det som om det kommer någonstans runt sladden från oljetrycksgivaren ( den i botten på tråget )om man följer den uppåt en bit på blocket, men det är såååååååå förbannnnnat trångt, kanske det är något skruvat i blocket som sipprar lite exempelvis någon spännare till servo'n eller något ?. Men jag håller med din tidigare åsikt till alla andra " FASTSTÄLL FEL & ÅTGÄRDA EFTER ", det är ett rent helvette ibland men ack vad du tjänar pengar och oj vad skönt att slippa ha bilen på verkstad nå'n vecka. Fråga: jag byte båda vevhusventilation för en månads sen, men har sen dess tänkt på att jag kanske skulle ha blåst lite tryckluft nedåt i slangarna i fall det var kondens-kladd och junk där..... Vad tror ni ?? |
|
|
Hej PaaP Reeder Vet inte HUR det går till när den går sönder, men det hände samtidigt med det andra (slump eller slitage?, vem vet). Frågade min BMW verkstad, som dock sa att det var ett vanligt fel vid tät vevhusventilation. Jag har ju M60, vet inte om de beter sig mycket olika jmf med M70. Skulle ta ner den själv om jag kunde hissa bilen. Börjar tröttna på att ligga på en rullbräda hela helgerna och få blåmärken. Man kanske skall köpa en sån där biltilt så att man kan få upp den på sidan. Mvh Sune |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.