AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
635

V12 vs Dr Schricks trimmkammar

netz
Är det nå´n här som testat Dr schricks trimmkammar som
Bildelsimporten säljer ?

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
netz
Ingen???

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
max f
jag skulle inte satsa på trimkammar om du inte gör om insprutningssystemet också ger så pass liten effektvinst att det är o slänga pengarna i sjön.
netz
Att trimkammar ger en mindre effektvinst är jag medveten om.
Regeln 1000:-/hk för sugmotorer.
Om jag fattat rätt är det väl luftlödet in och ut ur motorn det första man får se över.
Insprutet är väl till en viss del justerbart med mappning.

Vad jag är ute efter är en rappare motor i mellanregistret,med rätt mappning borde det gå få ut det.

Men HALLO!! är det verkligen ingen som använder sig av DR Schricks trimkammar.

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag vet inte hur det ser ut med trimkammar till en V12. men kikade man på diagrammet till en M52 528 så var skillnaden marginel och det var inte många hkr och vrid man fick för ca 10tkr.liten
Det konstiga var att motornord tyckte det var imponerande skillnad, men förmodligen har dom blandat ihop hkr kurvan med Nm kurvan och då såg det imonerande ut :))
däremot tror jag "Jesperado" kör med Dinaninsug på sin 750-88.
kan kanske vara ett alternativ.
Länk
Att bara montera trimkammar är "meningslöst" då man måste se till att bygga hela konceptet, div insug,avgas,bränsle mm för att få bättre och rätt flöde. och sedan ska man ha rätt avgasvärden också, kan vara rätt kämpigt.

///MVH Hasso
Länk

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Hasso, är det inte diagrammet för Dr.Schrick insuget du menar (om det är MotorNord katalogen vi talar om...)?
Att "bara" montera trimkammar behöver inte vara fel, på en snäll familjebils mölla med vridkurva som Danmark i profil, men på en BMW V-12 så tvivlar jag på några större underverk....

/Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kamaxlar kan ge en hel del på V12:an. Originalkammarna är onödigt "snälla" och dessutom "feljusterade" från fabrik för att ge en mjukare motorkaraktär och bättre ekonomi/miljö...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
tryggve: helt rätt det var insuget som jag tänkte på, för väl gå till Dr Schrick och få interminnet uppgraderat :)))
Men det är i vilket fall långt ifrån prisvärt.

Och Jeppe kan det här med V12 bättre än jag, så jag håller väl med om är det "nedtrimmat" från fabrik, så finns det förmodligen en del att hämta. Det gick ju att skrämma upp en 850CSI med 80 hkr+ från fabrik så visst går det.Men det är nog mera modifikationer än bara kammarna i detta fall slagvolym osv.

///MVH Hasso
Länk

netz
Jag får tacka så mycket för svaren!:-) började bli lite orolig över responsen. Det verkar som det inte är nå´n som provat Schricks kammar.Men när jag "friskat" upp topparna med nya styrningar , inslipning o tätningar,så tror jag jag går på Jesperado´s tankebana att det finns lite att hämta.Sen om det blir Schricks eller Dinans återstår att se.
Finns det föresten någon som säljer Dinan´s grejor i sverige?

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.