|
|
|
|---|---|
| Remskivan och den långt utstickande bultskallen som sitter på vevaxeln vobblar på min 325:a -87. Kan de tyda på skev vevaxel? | |
Woodman |
Tror snarare att små bultarna runt remskivan håller på att lossna. Bara att dra åt..skall dras i moment 22Nm (inkl låsvätska) Stora vevaxelnavets bult skall dras med 410Nm |
| Jag provade dra åt bultarna men dom satt fast. Eftersom att vevaxelnavets bult åxå vobblar så tycker man ju att veven eller bulten måste va sne. Om man låssar på bulten å känner om den är rak då måste de va veven, eller? | |
Woodman |
Är det någon som tidigare dragit åt stora vevaxelbulten..? Hur reagerar motorn på skevheten ? |
| Vet inte om de är nån som har rört i den, har nyligen köpt bilen. | |
Woodman |
Hur reagerar motorn då..Obalans vibbar ? Köpte du bilen via en bilfirma så tycker jag att du skall kontakta dem för åtgärd.. |
| Inga speciella vibrationer. | |
Woodman |
Tag kontakt med den du köpt bilen av så att felet blir åtgärdat. Vevaxelbulten skall ej skeva..något är felaktigt gjort. Den kan ju t.o.m i värsta fall lossna om den ej är dragen i rätt moment 410 Nm. (Då blir det dyrt) |
|
Har hittat felet nu när jag rev i sär motorn, det var kamremms drevet som sitter på vevaxeln som säkert har suttit lite löst nångång å slagit kryskilen helt sne, så jag fick ha draghammare för att få bort drevet från veven. Sen var kilspåret i veven och i drevet för stort så det var bara å byta. Ville bara skriva i fall att nån annan har samma problem. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.