AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.443

Registreringsbesiktiga en E28 M535i med M5 motor (315hk)?

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Är det möjligt att i sverige regga min bil med M5 motor? Om jag byter bromsar till M5 E34 bromsar, styvar upp bilen. Vad behöver jag göra för att få den godkänd??? Har hört omöjligt av vissa lätt av andra. Antar att denna fråga är mest riktad till "Jesperado".
Väldigt tacksam för svar.

MVH Morgan.

Länk
mag
gör en sökning så hittar du massor av svar.
Det är lätt om BMW skriver ett intyg vilket dom inte gör.......

//Magnus
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Om du ska regbesiktiga din bil så kan du glömma det utan att gå genom SFRO och få det godkännt som ombyggt fordon.
BMW kommer aldrig att ge dig papper på att chassiet klarar av 315hk.

Obsarvera nu att deras förslag på 15kW/100kg som dem har lämnat in går igenom. Idag 10kW/100kg har jag för mig,
Bilen måste väga minst 1550kg för du ska kunna ha en M5 motor på 315hk i, 15kW/100kg.

Hoppas att alla siffror blev rätt nu.

MVH: Zander
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns ju folk som gjort det, så visst går det. Det enklaste är att fråga någon som gjort detta motorbyte vilken väg dom gått för att få det godkänt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

-> Jesperado

Gör det?? Visst är vi många som åker med S38 men hur många av dem är det som har regbesiktat?? Vanlig besiktning är ju en sak men reg??
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Det här är tydligen en av dom stora nackdelarna med BMW. Dom är så kinkiga på intyg. Jag trivs kanonbra med min E28, vill inte byta modell. Men jag vill ha mer effekt. Så vill jag gärna slippa M30 3,5l motorn. Jag tycker inte om den. Men om man stoppar i en M3 3,0l motor på 286 hk då? Det hade ju E28 M5 original. Så vad säger dom om det då? Det borde ju vara betydligt lättare, eller? Då har man ju t o m gått ner i motorstorlek. Eller har det ingen betydelse?

MVH Morgan.

Länk
-> Carpimp

Det spelar ingen roll. Min bil är en exakt kopia av M5 E28. Enda skillnaden är att den är byggd i Sthlm och inte i Tyskland. Det är samma elände ändå tydligen.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Morgan, kontakta sfro för vad som gäller. Ett av kraven är precis som Zander nämner 15kw/100kg, men det räcker inte att bara byta maskin för att få det att gå igenom som ombyggt fordon.
Men det ska gå att rega om en e28 535i till en e28 m5 (effekt mässigt) men hur i detalj man ska göra är det bäst att prata med en bes man från sfro om.
Paap Reeder
Hej!
"Höll på med detta" för ca 4-5 år sedan.
Ombyggt fordon är inte aktuellt. Minns nu inte vad det stupade på utan det som gäller hette hobbyfordon (tror jag) men dess 1:a punkt var SFRO "godkännande av ramsträckning".
Jag lade ned projektet.

MVH /// Paap R
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
paap, jag har haft en viss kontakt med sfro ang att kunna ha min blivande race bil brukbar på gata. Och reglerna har ändrats en del på sista tiden..framför allt att dom inte bara håller på med rena kitcars och hotrods längre.
Så mycket är möjligt så länge motorn är en std maskin
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag ska inhadla SFRO bilbyggarhandbok och plugga. Sen ska jag höra med besiktningen, sen ska det fan byggas. Jag vill ha en snabb slitstark och trevlig E28. Men dom borde ju kunna släppa igenom en M535i med 286hk M3 motor med katalysator och förstärkta prylar. Om dert var sunt förnuft som rådde så borde dom ju bara bli glada att man sätter i en modernare motor med katalysator. Men men, det märks antar jag.

Mvh Morgan.

Länk
Paap Reeder
Hej Carimp!
Mitt tips är att "blanda inte in några kattar". Där är regelverket framförhandlat på långa nattmanglingar i Bryssel mellan biltillverkare och miljöfolk.
Det är lättare att klara sig från dråp än att trassla igenom kattar på regbes på en E28.a.

Roligt att du "tar tag" i detta.
För tre år sedan köpte jag en M5- diff (ur vilken jag fiskade upp min 3.91- utv) av en kille som lade ner sitt projekt - typ vårt - p g a att SFRO´s regelverk var alldeles för krångligt.

Men som sagt................. till ursprungskällorna som gäller idag är det bästa tipset för framgång.

MVH /// Paap R
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag vet dock inte hur mycket krångel man vill gå igenom. En balansering, överladdning med kompressor o s v på M30:n borde ju duga. Men jag VILL ha 24V. =) Så jag ska prata med dom på besiktningen. Hoppas att dom gillar tårta *asg*...
Skämt åsido, jag hoppas att dom är vettiga i alla fall.

MVH Morgan.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.