|
|
|
|---|---|
Nissen |
Jag har bytt olja och filter i min automatlåda och nu har den ´låter den när den är kall. Jag kollade nivån när motorn var avstängd eftersom det är en plug på under sidan. nån som har erfarenhet av dessa lådor? |
|
Lite osamanhängande skrivet men om jag fattar rätt så låter den underligt när den är kall... Eller? Varför måste motorn vara avstängd för att pluggen sitter på undersidan?? Mvh // Henke Bleifuss |
|
Nissen |
Jag hade upp bilen idag igen och körde medans jag var under och lyssnade, det hördes ett vinande djud från lådan. Det låter som mest på 1 o 3 växel men inte alls på backen. Nivå pluggen sitter på under sidan av automatlådan, det är ett rör upp med en plugg i. Jag undrar även om det är någon som vet vilken olja det skall vara i. Jag blev tillsagd att det skulle vara ATX dextrol 2 D. Men i andra smörj skemor jag tittat på i efter hand står det ingenting om 740 med låda som man skall byta olja i. |
| Visst kan man kontrollera nivån som du skriver men OBC´n varnar annars för låg nivå (nivåsticka saknas på den här lådan). | |
|
det ska va bmw special olja. |
|
|
Aha! Dum henke ska inte ge sig in på sånt man inte vet något om :o\ Är inte BMW:s lådor som andra automater, ja menar att typ 4:an å backen går på samma bromsband? De brukar juh vara så på andra automater att blir man av me fyran så är man åxå utan back? Tänkte efter som det låter på 1:an och 3:an men inte på backen, kanske också lite värre ljud om man "har örat mot lådan" mot när man sitter i bilen... Va vet ja... // Henke Bleifuss |
|
Nissen |
Jag var inne på bmw idag och pratade med lite folk och jag har gjort fel. Man skall ha motorn igång på neutral och nogorlunda kall ca 30 grader på oljan och fylla upp genom röret tills det rinner ut. Oljan som skall vara i är dextroll 3 så dom jag handlade av hade fel angående mängd och olja. Olja säljs på bmw och är nog lite special. Denna olja är endast till för M60 motorn med automat med svart skyllt på sidan dom med grön skall ha en annan sort. När jag lyssnade så hade jag bilen upphisad men det gav endast ett högt vinande, när man kör låter det mer, kanske på grund av belastningen. Det med att man kan få låg nivån på obc är nog inte hellt rätt, man kan ha för låg nivå utan att få ett larm enligt mek på bmw. /Nisse |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.