AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.882

Fälla baksätet e34

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena

Hur f*n fäller man baksätet på en e34?
Dom röda små "plupparna" sitter stenhårt, blir snart knäpp av detta...

MYCKET tacksam för svar!

///
Nicke
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Kom igen nu, ska jag inte få nån sömn i natt heller...
jo
14
jonwal
525i -94
du har väl lyft sitsen först , gör du inte det så är ryggstödet låst via en mekanism som syns när du viker upp sitsen
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Sittsen är lyft, tog t.o.m. bort den för att testa...
Hjälper det inte att trycka upprepade gånger på spaken(en på var sida) under sätet, så finns det nog inget annat sätt än att lossa muttern som håller lås-bygeln/öglan. Mekanismen har nog kärvat och då finns det inget annat sätt vad jag vet.
Detta görs från bagageutrymmet. Luta dig in och du ser två muttar i övre, främre delen av bagaget. Lossa den som behövs helt och sedan är ryggstödet löst.
För att slippa detta fortsättningsvis så smörj upp mekanismen genom hålet i ryggstödet.
Jag har rivit ner hela mekanismen inkl. den vajer som löper från handtaget (och dess fjädermekanism) nertill och upp till låset upptill, så hjälper inte detta hör av dig för fler tips.

Mvh
Rasmus
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Nu äntligen fick jag ner ena sidan (vänstra), drog och slet som en idiot i spaken och sätet och tillslut så gick det :D

///
Nicke
Hur kontrollerar man om baksätet är fällbart? Jag tror inte att mitt är det men det är inget jag har forskat i.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
sweanders:
På min touring är det två små gropar i ytterkant på ovansidan av rygstödet som man kan stoppa ner två fingrar i och trycka på en liten "spak" så fälls sätet. Vet inte om det ser likadant ut på sedan dock.
Tydligaste tecknet borde vara en "glipa" som delar ryggstödet i 2/3 resp. 1/3 (för det är väl 60/40 fällning även på sedan).

Mvh
Patrik

Är du redan användare? Logga in i menyn.