AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
690

slippa självrisken ?

sno
Efter en annars lyckad bilsemester i europa, kunde jag på sista dagen i italien konstatera en saftig skada som någon åstakommit på en parkering.

Plåt/lackskada bakom höger dörr, där listen har slitits av (en e46 coupe).

Nu innan jag ringer försäkringsbolaget... hur ska jag presentera detta för lägst självrisk?

Det fanns givetvis ingen lapp på bilen eller annan form av identitet av den som råkade skrapa bilen. I italien verkar det vara en vana att buckla på varnadras bilar, iallafall om man tittar på bilarna som står på parkeringarna.

Självrisken ligger på 6k och känns lite saftig, finns det möjligheter att komma runt detta ?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då förövaren är okänd lär du nog inte slippa undan självrisken. Fråg ditt försäkringsbolag. En polisanmälan för smitning lär behövas antagligen gjord i italien? Det är ju ett brott att skada någon annans egendom och sedan smita ifrån det. Du komemr givetvis ifrån självrisken om du låter bli att reparera skadan. I Sverige finns något som heter trafikförsäkringsföreningen www.tff.se som är en sammanslutning där de som råkar ut för en smitningsolycka i Sverige kan få ersättning mot en självrisk mot ca 2000kr. Om jag var du skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag och göra en skadebesiktning, de vet nog bäst.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.