|
|
|
|---|---|
|
Sista veckan sett enstaka gånger att tempmätaren stått lågt vid varm motor. Inte på lägst, men veldigt nära (inom blått). Har nästan enbart sett detta vid låga hastigheter (veldigt låga). En gång hoppade den upp til normalt efter inbromsníng. Hör dock inget på motor. Min fundering är därför om det faktiskt är en trasig termostat eller nåt annat (dyrare)... Att tillägga så har AC varit igång under tiden och verkar inte påverka vid på/av. | |
netz |
Jag skulle satsa på en luftficka i systemet,som hindrar cirkulationen vid låga varvtal,för du har väl koll på nivå´n i expansionskärlet.Man kan åka till en verkstad och "suga" ur luften. Det kan va nå´n annan som känner till några luftningsskruvar som jag inte sett. Glad midsommar!!! Länk V-12= 12 rätt! |
|
När kollade du senast termostaten. Min bil var apkall hela tiden, så kollade jag termostaten och den saknades helt. (Det var efter en vecka som jag hade ägt bilen) |
|
| Det kan vara nåt glapp i instrumentet,kanske??? | |
|
Kan var en luftficka så påtalats tidigare. tror inte det är termostaten som jävlas för då hade temp nålen inte gått så snabbt upp och ner vid inbroms men. Men att tempgivaren kan vara trasig eller glappar är nog troligast. 12-Pack |
|
| Min E28 kokade häromdagen, har alltid varit tät (har provtryckt den) och varit rätt mängd kylarvätska. Stannade och luftade systemet, kunde sedan fylla på vätska igen och nu är det som det ska. Men var luftskruven sitter på en E32:a vet jag inte. Har inte kollat i instruktionsboken men där står det väl inte heller. Men som någon skrev så kan det vara termostaten som har hängt sig och måste bytas. | |
|
hmm problemet är INTE kall bil hela tiden, men mera en känsla av något som "kärvar". Funderingen är då förstås om det är en sensor eller faktiskt termostaten. Att temåmätaren "hoppar" till normal tycker jag väl talar mer för mätarproblem än termostatproblem. Har svärt tänka mig att tempen hoppar upp när termostaten stängs. |
|
| Hade samma problem på en gammal 3,0S, tempmätaren hoppade mellan varmt och kallt. Då var det termostaten som hade hängt sig. Efter ett byte fungerade det som det skulle! | |
| Min står på kallt hela tiden sedan 10 mil tillbaka. Det började också efter en längre resa (20 mil) i mycket låg hastighet. En gång har nålen darrat till och gått upp lite grann för att sedan gå ner till kallt igen. Jag tycker det verkar vara tempgivaren. Antingen dålig kontakt eller så har den lämnat in. Håller på att försöka lokalisera den. :) | |
netz |
hombre:Att tempmätaren hoppar upp till normal temp vid inbromsning orsakat av att mätaren "hängt" sig har jag svårt att tro (om du inte har kraftiga vibrationer från skivorna) :-)). eller var bara en gång som den hoppade upp till normal temp vid inbromsning ? Hur långt behöver du köra innan du kommer i normal temp på landsväg? Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
netz |
toekh: Har du tryck i systemet (känns kylarslangarna hårda) tycker det låter som kass termostat. Det sitter 3 givare på rad på förgreningen av vattnet till topparna i bakkanten på motorn. Jag vet inte vilken av dom det är,på 850 är det väääldigt tajt till torpedväggen. Lycka till :-)) Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
Hade samma fel på min 540, det var glapp i anslutnings kontakten till tempgivaren. Jag lossade/satte på den 3-4 gånger + på med kontaktspray, det har fungerat ua i mer än 2 år nu. MVH Stefan |
|
|
Ja Otto, jag fick samma resultat. Tog av kontakten från tempgivaren och sprutade på lite kontaktspray. Satte på och tog av den några gånger och viola!!! Den slutade fladdra! Skulle föreslå att ni andra med liknande problem provar detta innan ni byter delar eller gör mera avancerade reparationer. Problemet är att jag har ett liknade fel till... När jag stänger av tändningen så annonserar bilen "engine oil level low" vilket inte stämmer. Skulle kunna tänka mig att flera kontakter skulle behöva en omgång med kontaktsprayen, men var sitter oljenivågivaren??? |
|
netz |
toekh:vilken av givarna var till tempen? Min hobby! Länk V-12= 12 rätt! |
|
Bild på, eller mer info vart tempgivaren sitter vore bra. |
|
|
På E34 V8 sitter givaren mellan motorn & torpedväggen (trångt, snett neranför det beryktade membranet). Det sitter (minst) 2 givare intill varandra, har för mig att en var brun & en beige och att den bruna var till tempmätaren. MVH Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.