|
|
|
|---|---|
|
Hejs. Min klimatanläggning (dubbel) till min E39 låter när den varit stillaståendes ett tag. T.ex. när jag kommer till bilen på morgonen så hörs detta ljud som verkar komma därifrån. Ljudet hörs dock inte direkt när jag stannat, det verkar även försvinna när bilen blivit varm. Är det ström som ligger på, eller? Någon som vet? Tack på förhand! _____________________________ "Framhjulsdrivet? -Skulle inte tro det du..." | |
| Det finns tre ljudkällor som är naturliga. Dels kan kompressorn låta precis efter att man stängt av motorn. Trycket i systemet vrider sakta pumpen baklänges några varv. När tändningen slås av "motioneras" alla luft spjäll under instrumentpanelen d.v.s. Alla spjäll stängs av sina motorer. Detta sker ett i taget och kan ta ca 20 sek. (när tändningen slås på återgår alla spjäll till inställt läge). Den tredje ljudkällan är den lilla elfläkt som suger luft från kupén runt en tempsensor som sitter bakom ett galler i klimapanelen. Efter några år brukar den vara i behov av smörjning och kan "morra" svagt. Fläkten går ca 15min efter man lämnat bilen och startar då man öppnar dörren. -Jag tror det är den du hör. | |
|
Hejsan! Har samma ljud i min E-39,frågade en på BMW som jag känner:Det är FLÄKEN sa han till mig(skall vara så)= Helt OK. mvh Håkan. |
|
|
Tack för era svar! Ska kontra lite med lite fler detaljer. Vet inte om det gör er något klokare, men jag provar. :-) Nu är det så här att det kan låta när jag kommer till bilen på morgonen. Ljudet låter ungefär som något vibrerar. För er som haft vibrationsljud under körning vet hur en instrumentbräda eller A-stolpe låter. Något åt det hållet. Ljudet hörs INTE när jag stängt av motor, iaf inte under de körningar som motor blivit varm på. Ljudet hörs även när bilen stått still någon timme. _____________________________ "Framhjulsdrivet? -Skulle inte tro det du..." |
|
|
Min klimatpanel "morrar" och jag skulle gärna villa veta hur man kommer åt denna fläkt! MVH Kjelle |
|
|
JerdaN, Den här lilla fläktmotorn brukar uppföra sig precis som du beskriver. När den har snurrat en stund och blivit varm, tystnar den. Därför brukar den inte höras efter att motorn stängts av. För att komma åt fläkten måste klimapanelen plockas ut. fläktmotorn sitter på baksidan. I länken nedan beskrivs hur man gör på en 7 serie, men det är samma konstruktion på e39. (Enklast att "poppa ut" panelen är det om man demonterar stereopanelen eller dyl. så man kan trycka ut den rakt bakifrån). Länk |
|
|
Tack!!!!!!! MVH Kjelle |
|
|
Ok, tackar för era svar! Hoppas att det är där problemet sitter... _____________________________ "Framhjulsdrivet? -Skulle inte tro det du..." |
|
| Hej,fick inte powertoys länk att funka tyvärr.Jaha den lilla fläkten startar så fort man låser upp och öppnar dörren.Trodde den hade "hängt sej" när inte bilen hade gått på ett dygn och ändå lät. | |
|
Bumpedibumpbump :) Min bil Länk |
|
| En 12-årig trådlyft är inte så vanlig....☺ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.