AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

Är de dyrt/jobbit att kontrolera ventilspel etc? (518i)

danielwiktorsson
518i -90

Undrar om de är dyrt att kolla ventilspel hos en fackman? Eller äre lätt att göra själv?
Och äre dyrt om man måste fixa till ventilerna?

Mvh Daniel Wiktorsson

Wiktorsson Norrland
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Du har sjävjusterande ventiler på din bil så det går inte att justera....

Var inte orolig även om kammen är frisk så tickar M40 lite...

-----------------------
Min E30:
Länk
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Skrev svar på ditt tidigare innlägg, men det hade tydligen raderats under tiden ;-)
----------------------------------

Det sitter hydrauliska lyftare på din bil, de går inte att justera. Tickandet beror med största sannolikhet på sliten kamaxel.

Antingen...
byter du kamaxel med tillhörande delar vilket kostar uppemot 5000-6000 SKr för endast delarna. Ev. arbete tillkommer. Möjligen Motorrnord blir något billigare.

Eller...
Vet inte vilken olja du kör på nu, men kanske du kan prova en mineralolja alt. delsyntet, något tjockare än syntetoljorna typ Mobil 1 etc.

Jag hade samma problem som du, delarna skulle kosta mig 8000:- (3 år sedan i Norge!). Motorn hade gått 36.000 mil.
Jag fick tag på en motor på skroten i Sverige för 8500:- som gått 12.000 mil. Valet var enkelt för mig. Jag provade aldrig en annan olja, ångrar det.

Jag anser inte att en frisk M40 motor skall ticka! Bytesmotorn jag satte i gjorde inte det.
danielwiktorsson
Hmm.. de lät inte så kul om de kostar så där mycke...

Men de tickar så mycke att de måste vara kamaxeln efter som de borde ju justerat till sig... *grina* *sliter håret* ....

Men men, får höra va bmw mecken i byn säger...

Testar en olja just nu... bytte i går !
Tack för svaren !

Wiktorsson Norrland
-BeeMWe-
Justerade dem igår på min verkstad. 700 kr tror jag det gick på. Allt tickande försvann helt! Förutom det lilla tick som ska komma från M30n då... Helt osant, som en ny bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.