AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.380

Låna inte ut bilen..

ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Det var motormagasinet "Top Gear" (sänds i Trafikmagasinet) som var ute för att göra ett jubileumsinslag. För exakt 50 år sedan vann nämligen denna bil Le Mans 24-timmarslopp i händerna på Duncan Hamilton. Bilen ägs numera av hans son, Adrian Hamilton.
Men provkörningen gick inte bra: Växellåda och drivaxlar rasade och av bakdäcken fanns ingenting kvar.
- Det var rent bedrövligt. Nu väntar flera dyra reparationer och jag förväntar mig att BBC står för kostnaderna, säger Adrian Hamilton.
En talesman för BBC förklarade det som hänt:
- Produktionsteamet frågade Adrian Hamilton om man fick köra bilen hårt. Uppenbarligen visade det sig att de båda parterna hade olika åsikter över vad "hårdkörning" innebär.
- Bilen ska nu repareras och vi ska säkert komma överens när det gäller kostnaderna, säger man från BBC
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Missade rubriken:En provkörning av brittiska BBC med en av världens tre Jaguar C-Type gick alldeles överstyr. Växellåda och drivaxlar rasade på den över 10 miljoner dyra racerbils-rariteten.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är ju inte alldeles ovanligt att diverse motorjournalister tar sönder bilar på löpande band. Se Bl a teknikens värld som lyckades knäcka en drivaxel på en splitter ny M5a häromåret. Eller icke nämnd tidning som lyckades blästra upp fronten så till den milda grad på en alldeles splitterny idividual 530i touring så de fick lacka om bilen efter bara en utlåning. Huvva för motorpressen delvis säger jag!
Asken
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Utan att förringa Mr Hamiltons lidande kan jag bara säga att jag i allafall vet vad jag hade förväntat mig om Tiff Needell hade frågat mig om han fick köra min bil hårt...
"Hur hårt?" "Hårt." "Njaeaeae..."

Sök på forumet och du skall finna.
chrille70
Det är inte helt riskfritt att låna ut bilar till motorjournalister minsann!

En reporter på auto motor & sport gasade på lite väl hårt när han skulle provköra nya Volvo S60R. Det hela slutade i diket och den Volvon var verkligen inte snygg efteråt....

Samma tidning pajade även kopplingen på en BMW 328i E46 "...efter ett antal hårda accelerationer" som det stod...

De kör som om de hade betalt för det... ;)

Mvh Chrille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Quentin Wilson från Top Gear lyckades trycka in en av de allra sista De Tomaso Pantera bilarna i depåmuren på Silverstone. Reparationen slutade på 50.000 pund!

Att låna ut en bil till journalister tycks vara en chansning men samtidigt måste man ju (som tillverkare) marknadsföra sin bil. Hur många M3or (E46) som förstördes av journalister vid introduktionen vill jag inte tänka på...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Lövet,
... eller hur många E39 M5- kopplingar som brändes :-)))

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Motorjournalist och trafikpolis är väl de enda yrken som jag kan komma på där man kan köra som ett svin och slipper ta konsekvenserna.....
det är helt jävla otroligt....att dom kör som cepen med riktiga rariteter som hör hemma på museum och liknande, är helt ofattbart....men det är säkert roligt innan ngt går sönder....lite respekt för grejorna får man väl ha ändå! speciellt om det rör sig om en sån raritet som Jaguaren...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Woodman
De flesta av er var väl inte födda när de tidiga programmen av Trfikmagasinet sändes med "Geten" som testförare av helt nya testbilar... i slutet av vägtestet begav han sig alltid till "Grushåla" med "bredsladd" i 140km dessutom lutade samtliga testbilar ned
extremt mkt till vänster p.g.a Getens vikt 166kg. Det var en syn som fastnade på näthinnan för gott.
Han körde bil som "ett redigt svin" (såg ut som ett med)
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag har hört talas om en motorjournalist, minns dock inte vilken tidning han (hon?) jobbade för, som blåste motorn i Koenigsegg efter att han (hon?) lagt i ettans växel i 200 km/h. Smart...

___
Killar med kvalitet kör BMW!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
1an i 200? Hur fan lyckas man?

Jag såg för några år sedan på tysk tv när en mycket stolt tysk bilprovare på ett stort tysk motormagasin (kommer tyvärr inte ihåg exakt, det var några år sen) provkörde en jaguar prototyp. Den enda dom hade. Till en början fick han bara åka med men efter mycket om och men tjatade han till sig en provkörning. Allt går fint tills han ska briljera framför den låååga kameran i asfaltsnivå med ett breeeeställ. Visare sig att däcket hamnar ute i gräset och sedan upp igen = fet retur som gör att bilen åker rätt in i en mur. Synen av panikslagna jaguartekniker samtidigt som man hör från onboard kameran "*pust*- Scheisse!!!!!!!!. Det var riktigt roligt - och klantigt.
Kommer ihåg ett bilprogram som Gunde Svan provkörde div sportbilar i.
Kommer speciellt ihåg när han råkar ta en kurva lite för snävt och skrapar upp hela underredet på en nya Ferrari.. =)
Britney Spears är inte motorjournalist men ändå en usel bilförare. I en hyrd Ferrari lyckades hon skicka i ettans växel i på tok för hög hastighet. Reparationskostnaden var tydligen saftig men drabbade ju ingen fattig...
bjoerck: Vill minnas att jag läste att hon körde i 140 vid tillfället. Hennes förklaring var att hon var ovan vid manuella växellådor :)

En av Expressens motorjournalister lyckades med konststycket att lägga i 4:an istället för 6:an vid fullvarv på 5:an under test/provkörning av M3 E46. Att bilen fick ny motor behöver jag kanske inte nämna ;)

/Masten

"En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
Jimmy: Jag såg de programmet, de var typ en julspecial med missar som tv folk gjort under året. Dock minns jag inte att han tog en kurva för snävt utan att han svängde av en väg lite ut i terrängen för att parkera men nivåskillnaden på asfalten o gräset var så stor att han skrapar underredet Långt och länge :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Kowalski
Ganska nyligen i svenska AM&S lånades en Ferrari Dino ut till någon av journalisterna. Söndagsturen slutade i ett brinnande inferno vilket måste ha kännts fruktansvärt för både journalisten samt ägaren. Vågar inte ens tänka på vad reparationerna till en sådan kostar.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Christer Glenning på Trafikmagasinet gjorde en förstklassig visning av hur ASC funkar på en Bmw 850 när den bilen kom.Han körde i cirklar i en grusgrop med antisladden in/urkopplad så det bara sprutade singel och sten....Jisses! mvh dutta

fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
såg en brittisk film i en affär i london för tre år sedan som bara var från såna tabbar...bla när nån brittisk journalist brakar in i muren med en Ford GT40...tror den heter så iafl...den från 60-talet iafl..köpte den aldrig men ångrar det nu....

Frazze

Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.