|
|
|
|---|---|
|
Kan några göra mig en tjänst. Jag vet inte om jag har fått en felaktig luftmängdsmätare på min 750. Kan några gå ut till sina 750 E32 och kolla vilka Bosch-numrerna (eller andra nummer) är på både vänster och höger sida och skriva ner det här i detta inlägget. Skriv gärna också ner vilken årsmodell som ni har på eran 750 E32. Tacksam för svar! //Schnitzer | |
|
Jag var nere och tittade, men numret står på undersidan. Ska jag kolla måste jag krångla med luftfilterna och så, men får du inget annat svar så fixar jag det... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Hej! Varför tror Du att LMM skulle vara olika? Gissar att "elektroniken" d v s trådvärdena m m är lika till flera bilar. Betalar Du ToR paket kan jag gärna skicka Dig en LMM som jag provkört i min. Det blir dock inte före juli 01. Kan Du se om de syns och sedan "sumra" dem tror jag allt är OK. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! ...jag menar om Du kan se själva "lästråden" att den är hel. MVH /// Paap R |
|
Ok, min tar lite överdrivet mycket bränsle när jag jämför med med andra 750 E32. Den kan ju få fel blandning. Har dessutom varit in till BMW och hört att en luftmängdsmätare har ett nummer som de inte känner till eller som det inte ska vara. Min far har ju en 750 E32 som jag ska ta och prova från. Det konstiga är att jag har på vänster sida en nyare mätare som har fått ett nytt nummer eftersom den har ersatts med tiden. Sedan har jag en äldre på högersidan som inte ska vara där enligt BMW. Den är kanske till någon annan BMW, jag vet inte. Det konstiga är att den som är felaktig har min kompis 750 E32, då på båda sidorna. BMW kände inte igen det numret. Ska därför jämföra med min fars 750 E32 och se vad han har för nummer. Därför är det intressant att se vad ni andra 750 E32-ägare har för nummer. Jag kommer inte åt min fars 750 E32 på ett tag bara för den står inlåst i ett garage som jag inte har tillgång till nyckeln förstås. Enligt min kompis så har någon varit och skruvat på den nyare mätaren som stämmer att det ska vara med BMW. De har rört fabrikens inställningar, vilket man inte ska göra enligt min kompis. Så jag tänkte att jag kunde låna en eller två från min fars om numrerna stämmer så jag har mätare med samma nummer på båda sidorna. //Schnitzer |
|
|
Har jo haft en heltrasig luftmängdmätare..Då drog den minst 5 l milen. Bilen bröt nästan ihop under en resa på ca 100 mil. Trodde knappt bilen skulle orka hela vägen. Åkte på Luftmassamängdmätare. Vädellåds ingrepp med oljebyte samt en sensor. Lambabyte, stiftbyte på en sida och därefter katalysatorbyte på den skadade sidan. Det var ingen rolig historia. I vet ej om felet i växellådan hängde ihop med det andra eller om det bara var slumpen. Tror dock att den trasiga luftmassamängdmätaren startade en otäck dominoeffekt. Så om det bara rör sig om en lätt överförbrukning av bränsla så är det kanske inte luftmassamängdmätaren ? |
|
Paap Reeder |
Hej! Min uppfattning är följande: Motronic 1,7 är jäkligt intelligent. I boxarnas minnen finns inproggat vissa "normvärden" för temp, lambda, kylvatten m m samt även för infot från LMM. Alla värden från sensorerna jmf med normvärden "innan de går ut". Kommer värden från sensorerna "som är borti tok" förkastas dessa och boxen går på inproggade normvärden eller tar den andra boxens värde. D v s hävdar jag - utan torrt på fötterna - att skulle exempelvis tråden i en av LMM gå av kommer boxen att gå på den andra boxens värden. Givetvis går den avsevärt sämre men den går. "Ryck" exvis kabeln till ena LMM med motorn igång. Vad händer? Jo ... efter några sekunders pustande, hostande och stönande så pillar den igång igen ganska normalt. Har dock inte kört med bara en box men tror att det kommer att gå ganska så OK. Så var det med min när lambdorna "var borti tok". Om avgasvärdena stämmer i båda rören tror jag inte att den högre förb beror på boxen. BOSCH kan tolka numret åt Dig. 08- 750 15 00 eller 08- 86 01 90 / El o Diesel. Fungerar Din gasavstängning? MVH /// Paap R |
|
Vad är "gasavstängning" för något? Är det inte dåligt om någon har varit och kruvat på den då? //Schnitzer |
|
|
Ingen som kan kolla några nummer? //Schnitzer |
|
Paap Reeder |
Hej Schnitzer! Jo med gasavstängning menar jag att insprutarna skall stängas av vid motorbromsning. Du ser det genom att bränslemätaren går mot 0 då Du släpper gasen och varvet ligger över 1100. Måste erkänna att jag inte öppnat ngn LMM så jag vet inte vad man kan skruva på. Åker inte M 70 nu på sem varför jag inte kan läsa av några nummer. Om inte gasavstängningen funkar på min M 30 blir CO > 5 samt lit/mil sticker upp mot 1,5. Har på M70:an ett intermittent fel där detta ibland inte funkar. Kan vara glapp i gasspjällsgivaren. MVH /// Paap R |
| på min -89a är det 0 280 212 010 + 1 718 521.9 på båda sidor. | |
|
Hej! Kan icke fungerande gasavstängning bidra till att bilen vid motorbromsning hoppar +-100 rpm en stund för att sedan motorbromsa som den ska? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Svårt å svara på men kanske det kan bli så om det är glappis ngnstans. Låter mera som kärvande spjäll tycker jag. Skulle ett spjäll kärva kanske det adaptiva DME "tar sig en funderare om allt står rätt till" innan den smäller på motorbromsen?? MVH /// Paap R |
|
mikael: Ok, tack! Du har samma mätare som min kompis har på sin -90. Vet någon vilken BMW detta nummer tillhör: 0 280 212 025 + 1 733 67 8.9? På BMW verkade de inte veta. //Schnitzer |
|
| på bildelsbasen hade dom flesta samma nummer oavsett årsmodell, växjö bildem. har en till en e34 med 0 280 212 025 nummer ,står dock ej bilmodell. | |
|
Då kan den vara till en E34, men att den passar så fint på min är lite konstigt. Det är i alla fall inte en mätare som har kommit som någon ersättare med annat nummer enligt BMW. För det var ett annat nummer. Konstigt också att alla 750 E32 verkar ha 0 280 212 010, enligt BMW så tror jag inte att de ska ha det, men de kan ju ha sett fel. De flesta 750 som jag har hört om nu har ju haft 0 280 212 010 och allt fungerar på dem så man borde kunna ha såna. //Schnitzer |
|
|
Dom siffrorna verkar vara upp o ner överallt....Jag bytte på min i förra veckan, och den som satt där hette 0 280 217 800 men ska enl.BMW vara till en M3 och heter 13621 403 123, jag beställde en från Västerås Bildem, och fick samma som jag hade tidigare (fast en som var hel). Men skulle jag köpt en ny på BMW är bestnr. 13621 702 078, men det är fel och lag vet inte Boschnr. Detta gäller M60 4,0 Peo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.