AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
872

120 km/h istället för 110 km/h på svenska vägar

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Länk

Sådärja, då kanske man får pressa ur BMWn lite mer om det vill sig väl :)

Stöd feminister - Håriga fruntimmer behöver också kärlek!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bara att tacka och bocka! Men de kunde väl höjt till 130 med en gång ;-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Ja 130 hade vart bättre.
Man hinner ju aldrig lägga i 5 växeln annars ;)
Men å andra sidan är jag inte ju INTE direkt nere i Skåne varje dag. Hoppas det kommer till norrland också.
nofx16 har du köpt en BMW X3 ? :)
inga vägar jag brukar passera tyvärr.. men jag har nog aldrig legat i 110 ändå =X

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Detta är ju rena skämtet. Efter att ha utrett saken i tio år är detta vad man kan prestera. 120 km/h vid vackert väder på 7 av 150 mil motorväg. Ska skriva till några politiker om denna skandal. Vägverkets tjänstemän är både farträdda och maktfullkomliga. 130 km/h som bashastighet på motorväg vore det enda rätta det har dom ju till och med i gamla öststater idag.

Som en parents kan nämnas att Italien har höjt till 150 på sina trefiliga motorvägar, Danmark höjer ihöst till 120 på de flesta motorvägar och till 130 på de nyaste ( ca 15% )
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Och förmodligen kommer det att vara mer 90 än 120 på dessa sträckor... Och passerar det mer än 4 bilar i timmen stryper man väl till 70...
Tycker det är i det närmaste sorgligt att det går åt en massa skattepengar till att diskutera om man ska höja motorvägsfarten med 10km/h...
I finland har vi 12 på motorvägen och vi har dom äldsta bilarna i hela norden , i snitt så att säga var det nu 12,5 år kanske?
Om du kör lagligt med din m5 eller nåt så kommer en riktigt gammal risigt Talbot horizont diesel och kör om!!! Gissa vilken rökridå det kommre från en 82 1,9 diesel WAUUU ni ska bara se. Eller nån gammal mersa 200d automat med topfart av 170!!! Tänkt dig 170 med en sån det är en upplevelse ska jag säga.
menade då 120kmh
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
120... ja 10km snabbare... asso ärligt talat...
sätt 200 eller ngt istället direkt.
riktiga pussies e de.
stod att det blir 120km för första gången sedan 1967.

asso har de haft 120 då med dne tidens bilar så borde vi väl kunna ha betydligt högre fart idag med dagens bilar.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
stimpenbmw2> Det var en och en annan som dog i trafiken på den tiden, så det fanns anledning till varför det begränsades. Säkerhetstänkande och nollvision var mumbojumbo då, men jäkligt vettigt idag.
Jag tycker ideen med sänkt hastighet vid dåligt väglag är mycket bra..

Men varför inte sätta en maxhastighet på varje bil istället för på varje väg.. En Ford Fiesta får max köra 90 km/h på grund av dåliga vägegenskaper + dålig säkerhet... En BMW M5 får köra 150 km/h på grund av bra vägegenskaper + bra bromsar..

Så kör en fiesta på motorvägen där det är max 120 km/h så får den ändå bara köra i 90 km/h..

/Jimmy
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
735IA> Fin tanke, men svår att efterfölja. Ska laserpolisen slå upp Fiestans modell och årmodell i en pärm då, för att se ifall den speedade? :) Och hur blir det med en M5-kittad 518i då? :)

Men variabla hastigheter är finfint, dom värsta fortkörarna är ju dom som inte fattar nog för att ha respekt för dåligt väglag. 90 km/h på frosthalka är trots allt farligare än 150 km/h vid solsken och fågelkvitter.

Någon delstat i USA kör ju med fri fart vid lågtrafik. Trots detta kan du stoppas för fortkörning, om du kör fortare än väglag och väder tillåter, eller om du på annat vis kör dumdristigt. Så där kan 60 km/h vara för fort, trots fri fart. Frihet under ansvar, helt enkelt. Tyvärr har jag inte sett nån uppföljning av olycksstatistken där, vore intressat faktiskt.
Det är bättre att ha som i Tyskland där finns det frifart sträckor så att man kan helt lagligt få sträcka ut sig. I stället som nu när det är flera som testar bilens hastigheter på vägar där det endast är ok att köra 110km/h.

Tror faktiskt inte att det skulle bli så många flera olyckor om man på de bästa vägarna införde frifart. Dock så skule säkert de olyckor som ev sker bli något värre´än vad som är nu.

I och för sig så Tysklands bil park betydligt nyare än den som finns i Sverige.

En sak jag har funderat mycke på är att dom får vara fulla och köra i USA (syrran bor där).. Hur fan kan de ha kommit på en sån lag? Borde ju vara massor med olyckor i usa där förarna är fulla

/Jimmy
Länk
BMW735IA:

Trots allt så händer det även olycker där spriten är boven i dramat här oxså.

Sen att det är promile gräns här verkar inte vara något hinder för vissa.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Tyvärr fattar inte vissa det mest grundläggande. Med promille går det förr eller senare åt helvete, och utan bälte går det garanterat åt helvete.

I USA är ju inte bilbältet nån poppis pryl. Läste nån notis om att 75% av dom som dödades i trafiken over there var obältade. Stor del av dom hade överlevt med bälte.

Tanken bakom fri hastighet med ansvar, som delstaten jag skerv om ovan, är att man får tänka till en extra gång innan man sträcker ut. Tillåter verkligen trafiken och väglaget det här?
Inte riktat mot någon specifik person, men ärligt talat, behövs inte lite mer eftertanke?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.