|
|
|
|---|---|
| Någon som kan lösa mitt mysterium, För ca 9 månader sedan så byttes kondensatorn, ny kylvätska, ny fläkt. ca 10,000Kr. Idag så har jag märk att AC inte kyler lika bra längre, den blir inte kall utan sval. Vad kan problemet vara? | |
| Läkage någonstans. Valfritt rör kan ha ärgat hål på under vintern och tappat ut gas. | |
|
ok, låter ju riktigt trevligt det :-) |
|
|
Tänk på att ac:n kan reglera kylan beroende på inställd temperatur och utetemperatur. Det betyder att om du ställen ac:n på 16 graden blåser det sannolikt kallare än om den står på 22 grader. Den blåser inte kallare luft än vad som behövs. Mvh Tomas |
|
|
Andra möjliga orsaker: igensatt tempsensor (runt perforerat hål mellan värmevreden) igensatt kupefilter ------------------ Always Diesel |
|
| Skygazer: Du har ju repat alla "tunga" grejor så det mesta har väl kollats men min uppträdde likadant i slutet av förra sommaren, det var mer svalka än kyla som kom ur spjällen. Efter tryck/täthetsprov fylldes kylmedel och därefter har det fungerat utmärkt. | |
|
benke tror du kan förklara lite mer vad du gjorde och själva kostnaden. Tacksamt om du kunde göra det. |
|
|
ronte igensatt kupefilter, vart sitter detta någonstans på en e39. Kan det ha något med att göra att det har sedan en tid tillbaka luktat unkel ur fläktarna? tempsensor, och hur kollar man detta och framförallt, hur löser man det? |
|
|
Tomas Nilsson förstår vad du menar, givetvis har jag det på 16 grader, men något jag märkte nu senast var att det blåser kallare luft i högre utblåset än det vänstra, inte kallt kallt men märkbart svalare. JAg tycker detta är mycket märkligt nämligen. "Mysteriet fortsätter" |
|
| Det kan inte vara så att det är värmeventilerna som spökar ? | |
| Glenn, värmeventilerna , mycket möjligt, var hittar jag dem, och hur åtgärdar jag problemet, vad skall jag titta efter ? | |
| Skygazer: Provtryckning och fyllning av kylmedel gick på 1650:- hos Per Larsson Bil o motorteknik Huddinge/Stockholm. Verkar vara ett förhållandevis "vanligt" pris när man har kollat runt här på forumet. Så det borde väl gå att hitta i Malmö också. | |
|
Skygazer: På E39:an vet jag tyvärr inte vart dom sitter men på min E36:a sitter dom vid torpedväggen på höger sida om motorn om du står och tittar ner i motorrummet. Här Länk finns ett mektips på just värmeventiler men tyvär är det inte till E39 men med hjälp av det så kanske du kan förstå vad som kan vara fel. Lycka till /Mvh Glenn |
|
|
Kupéfiltrena på E39 sitter mycket lättåtkomliga under varsitt lock c:a 20x30cm närmast torpeden, inget att ta fel på. Värmeventilerna sitter under vänstra kupéfiltret, två runda ventilhus med några slangar av c:a 2cm dimension, inte lika roligt att komma åt. Unkelluften kommer sig av bakterier som trivs i kondensvattnet inne i evaporatorn. Mycket oåtkomligt osv, lösningen är att spraya desinfektion i intagen (med filtrena bortlyfta och fläkten på medium fart). Medel finns hos firmor i kylbranchen eller hos BMW, behandling fås för runt 700 pix. Eller så tar man lite klorin utspätt i vatten och sparayar in på samma sätt. Kostar nästan nada men luktar klor i bilen en stund efteråt. Ännu bättre är Virkon som också sprayas på samma sätt, men luktar inget. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ännu bättre är att plocka (vrid) bort de gummibälgar som sitter mellan torpeden och kupefilterboxarna, ju närmare evaporatorn du kommer när du sprutar ju effektivare blir behandlingen. Virkon finns i pulverform hos Granngården(Grodden-Lantmännen) ett medel som är till för att desificera i djurstallar med. Finns även inom sjukvården. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.