AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.322

Hjulen kan lossna!

mu
8
munge
523i -97
Har ni tänkt på att SAAB och Volvo återkallar bilar stup i ett? Nu senast kan hjulen lossna på 50000 SAAB 9-5.
Länk
Hur kul är det? Annars brukar det vara bromsar som plötsligt kan sluta fungera, risk för brand (Volvo), gaspedaler som hänger sig mm mm
När sjabblade BMW till det så? Skönt att ha pålitliga grejer.
Trevlig helg på er!
Det händer allt som oftast att BMW sjabblar till det på dylikt sätt. Tänk på hur snabbt en ny bilmodell skall sättas i produktion och hur teknskt komplex en bil är. Alla som läst produktionsekonomi vet hur det fungerar och vet också att första årsmodellen av en ny modell bör undvikas.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det här är ju nåt man läser om varje vår och höst, att folk tappar hjulen. Dåligt åtdraget, skit emellan osv. Och alla vet väl att man ska efterdra lättmetallfälgar. Så jag tror inte detta bara är ett SAAB-problem, det kan drabba 'alla'.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Följer man anvisningarna i Saabens instruktionsbok så är det inga problem... Är väldigt jobbigt att vara konstruktör när man hela tiden måste ta hänsyn till att användarna inte följer givna anvisningar.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
ant
Kristian har en poäng där!

Problemet är att man drar de koniska hjulskruvarna för hårt när man använder sig av plåtfälgar på vintern. Konan blir då skadad och får inte full anliggninsyta på aluminumfälgen.
Detta ska lösas med en semsad konisk bricka på skruven, då brickan ligger still och på så sätt inte nöter sig in i fälgen på samma sätt.
Även andra tillverkare har även dessa planer för sina hjulskruvar.
Dock är tillverkningsprocessen mycket dyrare för denna typ av skruv.

==========
Min bil:Länk
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Det handlar ju knappast om ett återkallande av 50.000 bilar. Och det är ju som flera har skrivit varken ett bilmärkes- och modellrelaterat eller för den delen årsmodellsrelaterar problem utan det handlar helt enkelt att man använder en viss typ av hjulbultar som är lite känsligare för felaktigt handhavande. Nu har man valt att minimera skaderisken på senare årsmodeller genom att byta bultar, men detta gäller ju bara så länge man kör med dessa nya originalbultar eller andra av samma typ som det är sant.

Att sedan Saab väljer att informera just sina kunder av 9-5 på vissa marknader är egentligen inget som borde inverka negativt på kvalitetsintrycket av bilen och märket, snarare tvärt om så bryr sig Saab lite mer om sina kunder.
Paap Reeder
Hej!
Läste också detta med tappade hjul.
För 15 år sedan hände det sig att jag glömde att dra framhjulen med annat än fingerkraft.
BMW 3,0 -73 al- hjul / turbin.
Efter ca 5 mil började jag höra ett skorrande ljud.
Efter ytterligare 2-3 mil kunde man tydligt höra att "nått satt löst".
AHA... jäklar framhjulen.
Gick så ut och drog fast bultarna.
FICK DRA KANSKE 1 VARV på varje bult med fälgkorset.
Bulten i sig har väl minst på 10-15 varv.
Skulle bultarna skruva upp sig ..... låt säga 5 varv är bilen inte körbar.
Hur är man skapt som förare om man inte märker sådant.

Körkortet borde dras in .... ty då vet man så litet om bil&teknik att man är allmänfarlig.

Jag tror att det på SAAB handlar om annat allvarligare konstruktionsfel. konstruktionsfel

MVH /// Paap R
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag tänkte bara säga att jag jobbar som reservdelsman på SAAB. Och som jag förstått det så har det inte varit en direkt fara. Det var en mycket liten risk som självklart måste elimineras. Så det byts på alla 9-5:or.

MVH Morgan.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Paap, kanske är det så? SAABägare kanske ÄR allmänfarliga ;-o
Eller så är det som Ant skriver, alla bultar passar inte alla hjul. Man kanske ska ha en uppsättning per fälgsort?
Och alla ni därute, jag önskar er en kanonhärlig midsommar!!!
Jag jobbar som saab mek och kan säga att det inte är ngt "fel" på just 9-5an, utan det är mer en säkerhetsåtgärd eftersom hjulbultar har lossnat eller gått av. Det gäller dom bilar som har plåtfälgar på vintern och alu på sommaren, fälgarna har olika anliggningsytor så när man klämmer dit sommarfälgarna så är det en massa beläggningar och skit på anliggningsytan, vilket minskar friktionen i klämförbandet och får till slut fälgen att röra sig vilket resulterar i brustna/eller lösa bultar, eftersom att det inte är bultarna i sig som tar upp kraften utan klämförbandet mellan skiva och fälg så säger det sig självt att man inte ska ha skit där utan att det ska göras rent vid hjulbyte, vilket en hel del har slarvat med, vissa har t,o,m smort anliggningsytan vilket ju är vansinne. Sedan är det ju även viktigt med de nya bultarna med lös kona som ant var inne på.
Paap Reeder
Hej!
Är det inte centreringsringen som tar upp krafterna??
SAAB har väl tydligen på 9-5 alldeles för "små" kanter på centreringen vilket gör att litet skit så "glider fälgen över" och bulten går av.
Bara en teori.
MVH /// Paap R
Centreringsringen (lös) är väl som namnet säger till för att centrera fälgen vid monteringen, efter fastdragningen kunde den plockats bort (om möjligt), den gör ingen nytta längre. De fälgar som har presspassning i centrumhålet är ju OK, nästan lite för bra när man skall demontera ibland..)) Men många (plåt)fälgar har ingen som helst passning i centrum eller ens en stor slät anliggningsyta mot skivan/monteringsflänsen på bilen, likväl vet alla som kör bil att de funkar och sitter fast, tom på 3-bultade fälgar. Det är som vi väl kom överrens om i tidigare diskussion den koniska bulten som gör jobbet och håller fälgen på plats, bultarna bildar en enhet med fälg och fästplatta, fälgen kan omöjligt rubbas.
Friktionsförband typ att fälgen "bara" är pressad mot sin anliggningsyta utan koniska bultar förekommer också, på t.ex truckar, arbetsmaskiner och lastbilar. Men räkna gärna hur många bultar man använder och inte minst dimensionerna, men här tar man inte så stor hänsyn till ofjädrad vikt osv.

FP
Jag tappade då hjulet på min bmw precis när jag köpt den och det berodde på felaktig koning. Tog typ 20sek från att jag kände/hörde tills hjulet ramla av.. Hann inte ens stanna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.